بررسی ادعاهای منصور هاشمی خراسانی در زمینه‌سازی ظهور

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری شیعه‌شناسی، دانشگاه ادیان و مذاهب، قم، ایران

2 دانشیار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، قم، ایران

3 دانشیار شیعه‌شناسی، دانشگاه ادیان و مذاهب، قم، ایران

چکیده

طولانی‌شدن غیبت حضرت حجت (ع) و در دسترس نبودن ایشان موجب شده است مدعیان دروغین در ابعاد مختلف از این موضوع سوءاستفاده کنند و مسائلی به وجود آورند. از این‌رو یکی از مهم‌ترین اقدامات در این برهه، شناسایی و مبارزه با این مدعیان در ابعاد مختلف است. در عصر حاضر، فردی به نام علی‌رضا بابایی آریا، تحت عنوان «علامه منصور هاشمی خراسانی» دعاوی‌ای مطرح کرده و خود را زمینه‌ساز ظهور مهدی (ع) می‌داند. وی با شعار «بازگشت به اسلام» و با باطل و طاغوت شمردن حکومت‌های فعلی و مانع ظهور دانستن آنها، مردم را به روی‌گردانی از این حکومت‌ها ترغیب می‌کند. همچنین، هر کس را که با وی مخالفت کند مانعی از موانع ظهور می‌داند و هشدار می‌دهد که در صورت تمکن‌یافتن، آنها را از سر راه خویش برخواهد داشت. وی با استناد به احادیث ضعیف و توسل به علائم ظهور و تأویل آنها بر خویشتن، ادعاهایش را مطرح می‌کند. این پژوهش به شیوه توصیفی‌تحلیلی، این ادعاها را بررسی و نقد می‌کند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Examining the Claims of Mansour Hashemi Khorasani about Paving the Way for Emergence

نویسندگان [English]

  • fatemeh mollashahi 1
  • Hoseyn elahinejad 2
  • mohamad javdan 3
1 PhD Student of Shiite Studies, University of Religions and Denominations, Qom, Iran
2 Associate Professor, Islamic Sciences and Culture Academy, Qom, Iran
3 Associate Professor, Department of Shiite Studies, University of Religions and Denominations, Qom, Iran
چکیده [English]

The prolonged absence of Hazrat Hojjat (Imam Mahdi AS) and his unavailability has caused false claimants to exploit this issue in various dimensions and create problems. Therefore, one of the most important measures at this time is to identify these claimants and fight against them in all fields. In the present era, a person named Alireza Babaei Arya, known as "Allameh Mansour Hashemi Khorasani" has raised claims and introduces himself as the cause of the emergence of Mahdi (AS). He urges people to turn away from the current governments with the slogan "Return to Islam", calling the governments invalid, tyrannical and barrier to emergence. Also, he considers anyone who opposes him to be a hindrance to the emergence and warns that he will remove them from his path if possible. He makes his claims by referring to weak hadiths, resorting to the signs of emergence and interpreting them on himself. This research examines and criticizes these claims in a descriptive and analytical way.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Mansour Hashemi Khorasani
  • Mahdism
  • Black Flags
  • Paving the Way for Emergence
  • Seyyed Khorasani
قرآن کریم.
آیتی، نصرت‌الله (1399). تحلیل و بررسی روایات رایات السود، قم: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی.
ابن بابویه، محمد بن علی (1359). کمال الدین و تمام النعمة، تهران: دار الکتب الاسلامیة.
ابن حنبل، احمد بن محمد (1409). احادیث المهدی (ع) من مسند احمد بن حنبل، اعداد: محمد جواد حسینی جلالی، قم: جماعة المدرسین فی الحوزة العلمیة.
ابن حنبل، احمد بن محمد (1416). المسند، قاهره: دار الحدیث، الطبعة الاولی.
اسحاقیان، جواد (1388). پیچک انحراف، قم: بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود (عج).
پاک، محمدرضا (1385). «مهدویت در غرب اسلامی»، در: تاریخ اسلام، ش27، ص127-158.
جعفریان، رسول (1400). مهدیان دروغین، تهران: نشر علم.
الحر العاملی، محمد بن الحسن (1409). وسائل الشیعة الی تحصیل مسائل الشریعة، قم: مؤسسة آل البیت (ع).
خمینی، روح‌الله (بی‌تا). ولایت فقیه: حکومت اسلامی، تهران: مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی.
خوئی، سید ابوالقاسم (1409). معجم رجال الحدیث و تفصیل طبقات الرواة، قم: آیت‌الله العظمی الخوئی.
رائین، اسماعیل (1357). انشعاب در بهائیت پس از مرگ شوقی ربانی، تهران: مؤسسه تحقیقی رائین.
صادقی، مصطفی (1389). تحلیل تاریخی نشانه‌های ظهور، قم: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی.
صادقی، مصطفی (1399). «مهدویت در قرآن»، در: معارف کلامی شیعه (آموزه‌های اختصاصی)، تهران: سمت.
الصالحی، الشیخ یاسر (1430). الامام مهدی فی البحار الانوار، نجف: بی‌نا.
طاهری بابادی، محمدرضا (1395). رهیافت، مشهد: قدس رضوی.
طبری، محمد بن جریر (1413). دلائل الامامة، قم: بعثت.
طوسی، محمد بن الحسن (1411). الغیبة، قم: دار المعارف الاسلامیة، الطبعة الاولی.
فلاح‌ علی‌آباد، محمدعلی (1397). تأویل‌گرایی در انحرافات مهدویت، قم: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی.
کلینی، محمد بن یعقوب (1407). اصول کافی، تهران: دار الکتب الاسلامیة، الطبعة الرابعة.
کورانی عاملی، علی (1399). فرهنگ موضوعی احادیث امام مهدی، ترجمه: حسین نایینی، قم: جمکران.
مجلسی، محمد باقر (بی‌تا). بحار الانوار، بیروت: دار احیاء التراث العربی.
مجموعه نویسندگان (1393). دانش‌نامه امام مهدی، زیر نظر: محمد ری‌شهری، قم: دارالحدیث.
مجموعه نویسندگان (1397). گزیده دانش‌نامه امام مهدی، زیر نظر: محمد ری‌شهری، قم: دارالحدیث.
محدث النوری، الشیخ حسین (بی‌تا). مستدرک الوسائل، بی‌جا: مؤسسة آل البیت لإحیاء التراث.
محمدی هوشیار، علی (1397). پرچم‌های تاریکی، قم: جمکران.
محمدی هوشیار، علی (1399). توهّم بازگشت، قم: اسماعیلیان.
محمدی هوشیار، علی (1400). دکان‌های کاغذی: جریان‌شناسی مدعیان دروغین مهدویت، قم: جمکران.
المروزی، ابی عبد الله نعیم بن حماد (1424). الفتن والملاحم، قم: مکتبة الحیدری.
معرفت، محمدهادی (1387). «امام مهدی در قرآن کریم»، در: گفتمان مهدویت (سخنرانی‌های گفتمان اول و دوم)، قم: بوستان کتاب.
مفید، محمد بن محمد بن نعمان (1413). الارشاد، قم: کنگره شیخ مفید.
ملکیان،محمدباقر(1399). «روایت دوازده امام»، در: گونه‌شناسی اندیشه موعود در ادیان، قم: دانشگاه ادیان و مذاهب.
نعمانی، محمد بن ابراهیم (1397). الغیبة، تهران: صدوق.
النیسابوری، ابو عبد الله الحاکم محمد بن عبد الله (1411). المستدرک علی الصحیحین، بیروت: دار الکتب العلمیة.
هاشمی خراسانی، منصور (1397 الف). بازگشت به اسلام، بلخ: دفتر حفظ و نشر آثار منصور خراسانی، چاپ پنجم.
هاشمی خراسانی، منصور (1397 ب). مناهج الرسول، بلخ: دفتر حفظ و نشر آثار منصور خراسانی.
هاشمی خراسانی، منصور (1397 ج). کلم الطیب، بدخشان: دفتر حفظ و نشر آثار منصور خراسانی.
هاشمی خراسانی، منصور (1398). سبل السلام، طالقان: دفتر حفظ و نشر آثار منصور خراسانی.
هاشمی خراسانی، منصور (1435). بازگشت به اسلام، بلخ: دفتر حفظ و نشر آثار منصور خراسانی، چاپ اول.
https://masaf.ir/masafofogh/post/36522
www.alkhorasani.com/fa/content/3016
www.alkhorasani.com/fa/content/8539