دانشگاه ادیان و مذاهبشیعه پژوهی2423-41252820160915Recognition of Identity of Shi'ism and Educated Iranians' Thought before the fall of the Abbasid Caliphateبازشناسی تشیع و هویت در اندیشه فرهیختگان ایرانی پیش از سقوط خلافت عباسی526111602FAمحمد رضائیاستاد یار گروه تاریخ و تمدن ملل اسلامی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان0000-0001-9377-7350Journal Article20160324Shi'a has been explicitly and implicitly influential in formation of Iranian identity, in addition to cultural factors and elements such as customs, language and history.Shi'ism, especially from the Safavid period, has played a key role in the formation of identity and the restoration of Iran. Following the Arab conquests and dominance of the Umayyad and Abbasid caliphs over the territory now called Iran; efforts to revive its political and cultural life have begun by Iranians. Along with political and military activities, some scholars have begun discussing Iranian identity in different ways in their works. One of the identifying factors was to pay attention to a religion other than the religions supported by the Caliphate system. Despite the fact that until the collapse of the Caliphate system, and even afterwards, most of Iranians followed one of the Sunni sects, historical sources shows that Shiite ideas are visible in their contents. This attention led to the familiarity of society with Shi'a despite the fact that during the period prior to the fall of the Abbasid, no serious change happened. This antecedent field became a factor in the identity of Shia following the collapse of the caliphate system and later the Safavid victory. The present study uses a descriptive-analytical method to study the reflection of Shiite doctrines in historical and literary sources before the fall of the Abbasid Caliphate's system and explain its role in shaping the appropriate context for more familiarity with Shiites. It also answers this question: Can a link between the issue of Iranian identity and Shi'a be found in the early centuries?چکیده<br /> فتوحات اعراب موجب تغییر و تحول گستردهای در حیات مادی و معنوی ایرانیان، بهویژه دگرگونی در برخی مؤلفههای سازنده هویت ایرانی شد. پیامد این رویداد ازبینرفتن برخی عناصر سازنده هویت همچون سرزمین و دولت، و تغییر برخی عناصر مانند دین، در برابر قابلیتهای برتر دین جدید بود. در مواجهه با چنین وضعیتی فرهیختگان ایرانی کوشیدند به روشهای مختلف به هویت ایرانی در کنار اندیشههای اسلامی تداوم بخشند. ایشان در کنار توجه به تاریخ و فرهنگ ایران و اسلام، اندیشههای شیعی را در آثار خود منعکس کردند و درصدد پیوند زدن میان هویت ایرانی و تشیع برآمدند. اگرچه این تلاشها به علت استیلای معنوی دستگاه خلافت عباسی راه به جایی نبرد، ولیکن در دراز مدت با ایجاد تغییرات فرهنگی زمینه احیای مجدد ایران بر پایه آموزههای شیعی را فراهم آورد. پژوهش حاضر با روش توصیفی تحلیلی در پی مطالعه انعکاس اندیشههای شیعه در منابع مختلف تاریخی و ادبی پیش از حملات مغول و بررسی تأثیر آن بر گسترش تشیع به عنوان یکی از مؤلفههای مهم هویت ایرانی است.دانشگاه ادیان و مذاهبشیعه پژوهی2423-41252820170219Rise and Quiddity of Mutarrafiyyahپیدایش فرقه مُطَرّفیه و ماهیت آن2752111601FAفاضل گرنه زادهدانشجوی دکتری شیعه شناسی، دانشگاه ادیان و مذاهب.مصطفی سلطانیعضو هیات علمی دانشکده مذاهب کلامی.منصور داداش نژاداستادیار پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.Journal Article20161116Mutarrafiyyah is one of the most important branches of Yemeni Zaidi that emerged in the fifth century AH. Raising some challenging beliefs different from theological tradition of Zaidi, this sect provided a basis of theological conflict and polemics between other Zaidi sects and themselves. Establishing various places called Hijrah used for dwelling and educating, they succeeded in freely promoting and disseminating their thoughts among Yemeni people. The reformist attitude of Mutarrafiyyah which was based on equality of men as well as their following of Mu`tazilite theological attitude of Baghdad was considered as intellectual rebellion against Zaidis. For the reason it was ended by the Zaydi rulers after two centuries of presence in Yemen. Nevertheless, scrutinizing the few sources left from them along with the sources of the Zaidi sects opposing them, one can say Mutarrafiyyah’s tendency toward naturalism, scientism, rationalism as well as adherence to Zuhd (piety) constituted their most important differences with the mainstream of Zaidis in Yemen. This article tries to examine the origins of Mutarrafiyyah and then shed light on the true nature of it.چکیده<br /> فرقه مطرفیه از انشعابات مهم زیدیه یمن است که در قرن پنجم ظهور کرد. این فرقه با مطرحکردن برخی باورهای چالشبرانگیز و متفاوت با سنت کلامی زیدیه زمینه مناقشات و مجادلات کلامی میان خود و سایر زیدیان را فراهم کرد. مطرفیه با ایجاد اماکن متعددی به نام «هِجره» که مراکزی امن برای سکونت و تعلیم و تربیت بود، توانست اندیشههای خود را آزادانه تبلیغ و در میان عموم یمنیان منتشر کند. دیدگاه اصلاحگرایانه مطرفیه که مبتنی بر مساوات میان انسانها بود و همچنین پیروی آنان از رویکرد کلامی معتزله بغداد، عصیان فکری بر زیدیه قلمداد شد و به این دلیل پس از دو قرن حضور در یمن حاکمیت زیدی آنها را سرکوب و منقرض کرد. با بررسی منابع برجایمانده از آنان، به همراه منابع زیدیه مخالف این فرقه میتوان گفت گرایش مطرفیه به طبیعتگرایی، علمگرایی، عقلگرایی و همچنین تمسک به زهد تفاوتهای مهم مطرفیه با جریان اصلی زیدی در یمن بود. نوشتار فرارو میکوشد پس از بررسی منشأ فرقه مطرفیه، ماهیت حقیقی آن را روشن سازد.دانشگاه ادیان و مذاهبشیعه پژوهی2423-41252820161121Theological Approaches and Its Impact at Hilla Schoolرویکردهای کلامی و تحولآفرینی آن در مدرسه حله537049808FAمحمدحسن نادممدیرگروه شیعهشناسی و استادیار دانشگاه ادیان و مذاهبJournal Article20161005History of Imami theology in the direction of their growth and development, has experienced many schools that each has played effective role in the development of theological thought in Imamiyya. In the first two schools of Medina and Kufa, all beliefs and beliefs of Shiite beliefs were developed and elaborated. Then the Qom and Baghdad schools transcribed the previous heritage with two different approaches. After the decline of Qom and Baghdad, the school of Hilla rose that was one of the most important Shiite schools in terms of excellence, diversification and innovation. The school of Hilla, in addition to causing other Islamic sciences and techniques great development, was the source of many developments with different approaches to the Shiite theological thought. The approach most attended in this school was a philosophical-theological approach<strong>;</strong> other approaches were neglected or did not come to the sidelines of the dominant approach<strong>.</strong> Therefore, in this paper, we report the formation of different theological approaches in the school of Hilla and their role in the evolution of Imami theology, and recognize the angles of this school of theology. <br /><strong> </strong>چکیده<br /> تاریخ کلام امامیه در مسیر رشد و تعالی خود تاکنون مدارسی را پشت سر نهاده که هرکدام نقش تحولآفرینی در بالندگی اندیشه کلامی امامیه داشتهاند. در دو مدرسه نخستین مدینه و کوفه، همه باورها و بنمایههای اعتقادی شیعه، تکوین، تبیین و تدوین یافت. سپس مدرسه قم و بغداد، میراث پیشین را با دو رویکرد متفاوت مدون کرد و انتقال داد. بعد از افول مدرسه قم و بغداد، یکی از مدارس سترگ شیعه که از لحاظ جامعیت، تنوع و نوآوری، از مدارس سرآمد امامیه شد، مدرسه حله بود؛ مدرسهای که علاوه بر ایجاد تحول در دیگر علوم و فنون اسلامی، خاستگاه تحولات بسیاری با رویکردهای متفاوت در اندیشه کلامی شیعه گردید. رویکردی که در این مدرسه بیشتر به آن توجه میشد، رویکرد فلسفی- کلامی بود؛ دیگر رویکردها یا مغفول واقع شدند یا در حاشیه رویکرد غالب به چشم نیامدند. از اینرو در این جستار از روند شکلگیری رویکردهای کلامی مختلف در مدرسه حله و نقش آنها در تحول کلام امامیه گزارش میدهیم و زوایای مجهول این مدرسه کلامی را بازنمایی میکنیم.<br /> <br /> <strong> </strong>دانشگاه ادیان و مذاهبشیعه پژوهی2423-41252820170319Strategies and Approaches of Debate in order to Defend Shi'a Boundaries (Case Study "Peshawar Nights")راهبردها و راهکارهای مناظره با هدف دفاع از حریم تشیع (مطالعه موردی مناظرات شبهای پیشاور)7194111600FAمعصومه شیردلدانشجوی دکتری، گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه الزهرا(س)بی بی سادات رضی بهابادیدانشیار گروه علوم قرآن و حدیث، دانشگاه الزهرا (س)Journal Article20161001The debate is one of the logical and methodical techniques in the scientific and theological discussions that always has been taken into consideration of Islamic scholars and theologians. One of its outstanding examples in the last century is the ten meetings of debate among a group of religious scholars in the city "Peshawar" that have been held as sincerely and without prejudice. The main axis of these debates is explaining the true position of Imamate and Guardianship also resolving doubts about it. The description of these discussions has been written by eloquent story of "Sultan al-Wa'izin Shirazi" namely the "Da'i" in the book "Peshawar Nights". Investigating in this book and analysis of components of its debates can lead to a suitable pattern of the method in the field of theological debate. Actually "Da'i" according to the teachings of the Qur'an and the tradition of Ahl al-Bayt (AS), plays a major role in defending the boundaries of guardianship and often debates axiomatic method and by basics of the Quran and traditions and sometimes controversial manner or in the form of sermon. But his opponents that often played the role of the question designer are composed of a group such as "Hafez", "Sheikh" and "Nawab" that their method is often polemical and also is not empty of fallacies.چکیده<br /> مناظره یکی از فنون منطقی و روشمند در مباحثات علمی و کلامی است که همواره مورد توجه عالمان و متکلمان اسلامی بوده است. از نمونههای برجسته آن در قرن اخیر، جلسات دهگانه مناظره میان جمعی از علمای فریقین در شهر «پیشاور» است که به شکل صمیمانه و بدون تعصب برگزار شده است. محور اصلی این مناظرات، تبیین جایگاه حقیقی امامت و ولایت، و رفع شبهات درباره آن است. مشروح این مباحثات در کتاب <em>شبهای پیشاور</em> به قلم شیوا و داستانی سلطانالواعظین شیرازی یعنی همان «داعی» نگاشته شده است. با تتبع در این اثر و تحلیل و بررسی مؤلفههای مناظرات آن، میتوان به الگوی مناسبی از روش مناظره در عرصه مباحثات کلامی دست یافت. در واقع «داعی» بر اساس آموزههای قرآن و سیره معصومان(ع)، نقش مؤثری در دفاع از حریم ولایت ایفا میکند و اغلب به روش برهانی و با استفاده از مقدمات قرآنی و روایی و گاهی به صورت جدال احسن یا در قالب خطابه مناظره میکند. اما طرف مقابل وی که غالباً نقش طراح سؤال را دارد، متشکل از جمعی نظیر «حافظ»، «شیخ» و «نواب» است که روش ایشان اغلب جدلی بوده و خالی از مغالطه نیز نیست.دانشگاه ادیان و مذاهبشیعه پژوهی2423-41252820170219An Investigation into Statistics for Kufans' letters of Inviting Imam Husseinکاوشی در آمار نامههای کوفیان برای دعوت از امام حسین (علیهالسلام)95110111604FAحسین قاضی خانیاستاد همکار گروه تاریخ جامعه المصطفی العالمیهJournal Article20161011Kufans' invitation for 'Imam Hussein (AS) to leave for Kufa is considered one of the main phases in 'Imam Hussein's rise. To know the number of letters sent by Kufans to him is one of the burning issues to analyze the way 'Imam Hussein dealt with the Kufans' invitation. Although the statistics of the letters were offered differently, this issue has been tackled briefly in the works concerning 'Imam Hussein's movement. In this paper, having searched for accounts in early historical sources, having set up an inquiry into data relevant to Kufans' invitation and having analyzed them, I tried to offer the statistics based on research on the number of the Kufans' letters. Additionally, towards compiling the statistics, I came up with the process of writing the letters, the text and the writers. Evaluating the data of the early sources, the number of the letters, some of which written down by some people, does not reach sixty.چکیده<br /> دعوت کوفیان از امام حسین(ع) برای آمدن به کوفه یکی از مقاطع حساس حرکت امام حسین(ع) است. آگاهی از نامههای ارسالی کوفیان برای دعوت از امام حسین(ع) از مسائل تاثیرگذار بر تحلیل چگونگی مواجهه امام(ع) با دعوت کوفیان است. از این مسئله در آثار نگارشیافته درباره حرکت امام حسین(ع)، علیرغم ارائه آمار متفاوت از نامههای کوفیان، اغلب به اجمال گذر میشود. این نوشتار در تلاش است تا با کاوش در گزارشهای متون کهن تاریخی و استقرا و بررسی دادههای مرتبط با دعوت کوفیان از امام حسین(ع)، آماری از تعداد نامههای کوفیان ارائه دهد. ضمن این بررسی، از سیر نگارش نامهها و توجه به متن و نگارندگان نامهها نیز غفلت نشده است. در بررسی گزارشهای متون کهن، آمار نامههای کوفیان به امام حسین(ع) از پنجاهوچند نامه فراتر نمیرود؛ نامههایی که بیشتر آنها از جانب چند نفر بوده است.<br /> دانشگاه ادیان و مذاهبشیعه پژوهی2423-41252820170219Typology of Encounter of Imam Reza (AS) toward Vaqefehسنخشناسی مواجهه امام رضا (علیهالسلام) با فرقه واقفه111130111606FAجواد شمسیدانش آموخته کارشناسی ارشد فلسفه، دانشگاه فردوسی مشهد.محمدرضا جواهریاستادیار دانشکده الهیات، دانشگاه فردوسی مشهد.Journal Article20161021Following the news of the martyrdom of Imam Musa al-Kazim (AS), Shi'a community was faced four different reactions: The first group confirmed the news and believed in the Imamate of Imam Ali ibn Mua al-Reza (AS). The Second group denied the martyrdom of Imam; the third group was told that the Imam is dead but would return; and the fourth group remained skeptical. The similarities between the second and third groups are to end the chain of Imamate by Imam Kazim (AS), belief in his being "Mahdi" and belief in the Imam's return. The second and the third group in the history of the sect are known Vaqefeh. Rise of Vaqefeh is due to two reasons: the first one is due to a misunderstanding of the political activities of Imam Kazim (AS) and contradictory news about his martyrdom and the second is due to the greedy companions of Imam. Imam Ali ibn Musa al-Reza (AS) coped with Vaqefeh through: awareness to the community, social and ideological struggle, disclosure; and paranormal habits. The leading article explores these practices with the help of authentic sources of cultology and narrative books<strong>.</strong> <br /> <br /> چکیده<br /> جامعه شیعیان، در جریان انتشار خبر شهادت امام موسی کاظم(ع) با چهار واکنش متفاوت مواجه شد: گروه نخست بر این خبر صحه گذاشت و قائل به امامت حضرت علیبنموسیالرضا(ع) شدند. در مقابل، برخی شهادت حضرت را انکار کردند و دستهای دیگر علیرغم پذیرش این خبر، قائل به رَجعت ایشان شده، دسته چهارم شکاکانه در میان ایستادند. وجه تشابه گروه دوم و سوم اعتقاد به ختم سلسله امامت در امام موسی کاظم(ع) و قول به «قائم» و «مهدی» بودن ایشان است. در تاریخ از این دو گروه به نام واقفه یاد شده است. پیدایش واقفه معلول دو علت است: علت نخست شرایط فرهنگی و اعتقادیای است که محیط مساعد برای ظهور این فرقه را فراهم آورد. فهم ناصواب از فعالیتهای سیاسی امام کاظم(ع) و اخبار متناقض شهادت ایشان بعد دیگر علت نخست است. دومین علت پیدایش واقفه را میتوان طمعورزی مالی برخی وکلای امام دانست. در مواجهه با این دو علت، امام رضا(ع) از طریق «آگاهیبخشی به جامعه»، «مبارزه اجتماعی و عقیدتی»، «افشاگری» و برخی «خوارق عادات» به مبارزه با این فرقه پرداختند. جُستار پیشِرو شیوههای مذکور را به مدد منابع اصیل فرقهشناسی و کتب روایی کنکاش کرده است.<br /> دانشگاه ادیان و مذاهبشیعه پژوهی2423-41252820161121the complete version of this issueنسخه کامل این شماره به همراه تصویر جلد آن به منظور چاپ در صورت نیاز به نسخه چاپی142150325FAJournal Article20170920