دانشگاه ادیان و مذاهبشیعه پژوهی2423-41251320150823Thematology of Traditions Concerned with Creation of the Prophet and his Household out of Lightمضمونشناسی احادیث خلقت نوری اهلالبیت (ع)73042960FAامداد تورانimdatturan@gmail.comJournal Article20151004Luminous creation of the Prophet and his household, that is their creation as luminous entities out of the light of God, is a debated and controversial issue in Imamite’s theology. The raise of this issue is rooted mainly in narrations of luminous creation related from the prophet and his household themselves. The narrations prime face doesn’t seem to provide us with a complete story of luminous creation, but when taken as parts of a puzzle seems to have common conceptual links with each other that enables us to catch the whole story. Using this method, we came to the conclusion that according to these narrations God created the prophet and his household as luminous entities before the creation of other creatures. Then they kept minifying and praising God in front of or besides the divine throne. After the creation of Adam, God put them as a unified light in his loin. This light transmitted in his progeny from the fathers to the mothers till the father and the mother of the prophet and every member of the household of the prophet. So every one of them transmitted from the last loin to the last womb were born to conduct an earthly life.خلقت نوری اهلالبیت (ع)، یعنی آفرینش ایشان از نور، از جمله موضوعات محل بحث در کلام امامیه است. ریشه تاریخی این بحث روایات عمدتاً امامی است که در کتب و جوامع حدیثی مندرجاند. این روایات در مجموع حاوی تفاصیلی هستند که هر تکروایت فقط به بیان برخی از آنها بسنده کرده است. مقاله حاضر میکوشد فارغ از صحت و سقم سندی و بررسیهای دلالی و تفسیری، صرفاً با کنار هم چیدن و برشزدن و دستهبندی روایات مربوط، تصویر جامعی از ماجرای خلقت نوری اهلالبیت (ع) از آغاز تا انجام ترسیم کند. منبع پژوهش حاضر کتب روایی امامیه تا قرن پنجم است. حاصل جمع مضمون روایات خلقت نوری این است که خداوند اهلالبیت (ع) را از نور خودش آفرید و ایشان را نزد عرش خود قرار داد تا مشغول حمد و تسبیح الاهی شوند. پس از آفرینش حضرت آدم انوار اهلالبیت (ع) همچون نوری یکپارچه در صلب حضرت آدم قرار گرفت و نسل به نسل در اصلاب و ارحام پاک منتقل شد تا در نهایت تکتک اهلالبیت (ع) قدم در عالم دنیا نهادند.<br /> دانشگاه ادیان و مذاهبشیعه پژوهی2423-41251320150823Tendency of the People of Medina to Imam Ali (AS) as Viewed by Madani Narratorsگرایش مدنیان به امام علی (ع) با بهرهگیری از راویان مدنی315742961FAمهدی نورمحمدیدانشجوی دکتری دانشگاه ادیان و مذاهب و پژوهشگر پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامیمصطفی صادقیاستادیار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامیJournal Article20150711According to historical evidence, Medina is the birthplace and home of the Shiite, but it has never been a center of the Shia. In the other words, Medina isn’t a Shiite town originally, but it doesn’t mean that the people of Medina have no tendency to Ahl al-Bayt. But rather there have been emotional desire and political and scientific tendency in different levels. This article attempts to decode the tendency of people of Medina to Imams, after demise of the prophet until the noble life of Imam Ali (40 AH); obviously this is reflected in the tendency to Imam Ali. It has been explored in various ways by researcher. This paper studies the origin of narrators of Medina, who narrated the Hadith from Imam Ali to prove tendency of Medinas people. As a result, the discovery of approximate equality between narrators of Medina and all of narrators, proves the acceptable attitude of narrators of Medina towards Imam Ali's Hadith. <br /> بنا به شواهد و قرائن تاریخی، مدینه هرچند مولد و موطن تشیع است، ولی هیچگاه یکی از اقطاب تشیع نبوده است. به عبارت دیگر، مدینه را نمیتوان شهری شیعهخیز دانست. اما این بدان معنا نیست که اهالی آن هیچگونه تمایلی به اهل بیت (ع) نداشتهاند، بلکه گرایشهای حبی، سیاسی و علمی هر یک به فراخور خود در برهههای مختلف وجود داشته است. این مقاله درصدد رمزگشایی از گرایش مردم مدینه به ائمه (ع)، پس از رحلت پیامبر (ص) تا پایان عمر شریف امام علی (ع) (40 ه.ق.) است. این مسئله در گرایش به امام علی (ع) متبلور است و احرازِ آن روشهای گوناگونی دارد که نگارنده در مقالات دیگری کاویده است. روش بهکاررفته در این مقاله، بررسی محل سکونت راویان احادیث امام علی (ع) به عنوان جامعه نمونه آماری، برای کشف میزان گرایش اهل مدینه به ایشان است. نتیجه، کشفِ تساوی تقریبی راویان مدنیِ امام علی (ع) نسبت به مجموع راویان غیرمدنی ایشان و اثبات گرایش راویان مدنی احادیث به حضرت علی (ع) و در نتیجه اطلاع نسبی از گرایش مدنیان به ایشان است.دانشگاه ادیان و مذاهبشیعه پژوهی2423-41251320150823Traditions of the Supernatural Aspects of Shiite imams; A Study of Chain of Narrators on the Basis of Dirayat al-hadithبررسی اسناد روایات دلایل و کرامات امامان شیعه (ع) بر اساس قواعد درایةالحدیث597342962FAکامران محمدحسینیکارشناس ارشد تاریخ تشیعاصغر قائداناستادیار گروه تاریخ و تمدن ملل اسلامی دانشگاه تهران، دانشکده الاهیات و معارف اسلامیJournal Article20150909<strong> </strong> <br />There are traditions in the Shiite tradition heritage that declare Imams extraordinary acts and miracles to prove their rightfulness against opponents. These narratives, like other traditions, should be investigated and criticized in terms of text and chain of transmitters. Exaggerators (Gholat) showed special interesting to these traditions; therefore criticize and refine of these traditions is more necessary. This paper studies the chain of transmitters of these narrations, and aim to answer these questions on the basis of Dirayat al-hadith: what position have the books and narrators of these traditions? What is the main problem of the chain of narrators of these traditions? According to `Ilm al-Rijāl, what position have narrators of these narrations? Domain of this study is books and collections of traditions till 7th century and traditions of miracles of sixth to eleventh Shiite Imams. This study shows that the authors of these texts or the books have major drawbacks. There are also some disadvantages in the chain of transmitters and narrators; some are weak and some are unknown (majhul) or their narrations are Mursal. Disagreements of Rijal scholars about validity of narrators makesthejudgment more complex.در میراث حدیث شیعه، با روایاتی مواجه میشویم که افعال خارق عادات و کرامات ائمه (ع) را با هدف اثبات حقانیت ایشان در برابر مخالفان نقل میکنند. این روایات مانند دیگر احادیثِ حاکی از قول و فعل امامان (ع)، باید از نظر متن و سند بررسی و نقد شود. با توجه به اینکه نقل روایات دلایل و کرامات امامان (ع) محل توجه و علاقه غالیان بوده، نقد و پالایش این روایات ضرورت بیشتری دارد. مسئله این پژوهش، که اسناد روایات دلایل امامان (ع) را بر اساس قواعد علم درایةالحدیث بررسی میکند، این است که: جایگاه کتب و روایات دلایل و راویان آن بر اساس قواعد درایةالحدیث چگونه است؟ محدوده بررسی این پژوهش، کتب دلایلنگاری، و مجموعههای روایی موجود شیعه تا قرن هفتم هجری و روایات کرامات و دلایل امام ششم (ع) تا امام یازدهم (ع) شیعیان اثناعشری است. این بررسی نشان میدهد برخی اشکالات اساسی به مؤلفان متون دلایلنگاری یا اعتبار این کتب وارد است و اشکالاتی نیز به سند روایات و راویان آنها، که یا ضعیفاند یا مجهول، یا روایاتشان مرسل است؛ و البته اختلافنظر رجالیان در توثیق یا تضعیف راویان، قضاوت را دشوار کرده است.دانشگاه ادیان و مذاهبشیعه پژوهی2423-41251320150823A Critical Examination of of Robert Gleave’s View about the Succession of Imam Ali and Ghadirجانشینی امام علی (ع) و رخداد غدیر: بررسی و نقد دیدگاه رابرت گلیو759542964FAسعادت غضنفریکارشناس ارشد تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی و مدرس دانشگاه علمی- کاربردی گچسارانشهاب الدین وحیدیاستادیار گروه فلسفه و حکمت دانشگاه آیتالله حائریJournal Article20150706Robert Gleave is a Shiite researcher and has many writing that, unlike many contemporary orientalists and Shiite researchers, tried to use practical approach in his works. His research approach, usage of Shiite sources and accompanying with Shiite beliefs in his opinions, can be considered as the distinction of his works. But his analysis of succession of Ali (AS) and most importantly, the historical event of Ghadir, in his latest study in encyclopedia of Islam (3<sup>rd</sup> ed.) under Title “Ali ibn AbiTalib”, don’t concern all aspects of the subject and sometimes his arguments And conclusions are unexpected. It is essential to know the viewpoint of claims of practical approach in research in dealing with the historical event of Ghadir; and also know its reasons. <br /> رابرت گلیو از شیعهپژوهان انگلیسیزبان کثیرالتألیفی است که برخلاف بسیاری از مستشرقان و شیعهپژوهان همعصرش کوشیده است رویکردی عالمانه در پژوهشهای خویش به کار ببندد. مهمترین علل تمایز رویکرد پژوهشی او و بیان دیدگاههایی همسو با باورهای شیعه بهرهگیریاش از منابع شیعی است. با این حال، در جدیدترین پژوهش خویش، در طبع سوم <em>دایرةالمعارف اسلام</em> لیدن با عنوان «علی بن ابیطالب» به رغم پیگیری رویکرد پیشین و بررسیهای محققانه و گسترده، در بحث از جانشینی علی (ع) و مهمتر از همه درباره رخداد تاریخی غدیر، تحلیلی ناظر به تمام ابعاد موضوع ندارد و گاه استدلالها و استنتاجهای تعجببرانگیزی دارد. ضروری است که بدانیم مدعیان رویکرد عالمانهٔ پژوهشی در مواجهه با رخداد تاریخی غدیر، با این همه مستندات موثق، چه دیدگاهی داشتهاند و علل آن چیست.<br /> دانشگاه ادیان و مذاهبشیعه پژوهی2423-41251320150823Imam Sajjad's Approach in the Uprising of the People of Medinaرویآورد سیاسی امام سجاد (ع) در شورش مردم مدینه9711542966FAسیدعلیرضا واسعیدانشیار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامیJournal Article20151211 <br />Imam Sajjad's approach in various stages of life, including the Medina people's uprising against the rule of the Umayyad, is important issue of his life. He had seen the martyrdom and captivity of his family, while he was young; therefore pursued a particular behavior in his life, especially in confrontation with authoritarian politics of Yazid. Imam, despite initial expectation, not only did not oppose Umayyad rule, also did not participate in protests against the rule and adopted a policy of non-intervention. He as a pious scientist and ascetic leader, in most of his time did the things that were not compatible with the mentality of people of the time and other periods. This article, while explaining Imam’s behavior, aims to explore the basis of his confrontation and explain his politic approach, especially in the case of Battle of al-Harrah. This article’s hypothesis is that Imam peacefully adopted this policy to preserve human dignity and protect human lives and strengthen human society.رویآورد سیاسی امام سجاد (ع) در مقاطع مختلف زندگی، از جمله در شورش مدنیان علیه دستگاه حاکمیت اموی از مسائل مهم سیره آن حضرت است. او که در سنین جوانی، شهادت سخت نزدیکان و اسارت خاندانش را دیده بود، در ادامه زندگی خویش الگوی رفتاری ویژهای را دنبال کرد، بهویژه آنچه در مواجهه با سیاست خودکامانه یزید از خود بروز داد. امام به رغم انتظار اولیه، نهتنها با دستگاه حکومت اموی مقابله نکرد، بلکه در اعتراضهای مردمی علیه حاکمیت نیز ورودی نیافت و به تعبیر امروزیان سیاست عدم مداخله در پیش گرفت و به عنوان دانشمندی پارسا و پیشوایی زهدپیشه، بیشتر اوقات خویش را با انجامدادن کارهایی سپری کرد که با ذهنیت مردم زمانه و ادوار دیگر همسازی نداشت. این مقاله بر آن است تا ضمن تبیین رفتار امام، مبنای مواجهه ایشان با قضایای پیشآمده را بکاود و رویآورد سیاسی ایشان را، بهویژه در واقعه حره، تبیین کند. فرضیه نوشته آن است که امام با روحیهای مسالمتآمیز، برای حفظ کرامت انسانی، صیانت از جان آدمیان و تحکیم جامعه انسانی، چنین سیاستی را برگزیده بود.دانشگاه ادیان و مذاهبشیعه پژوهی2423-41251320150823The Similarity of Sufism and Shiism and Its social and Political Functions in Mazandaran (760-795 AH)همگونی تصوف با تشیع و کارکردهای اجتماعی و سیاسی آن در مازندران (760-795 ه .ق.)11714042967FAسیدمحمد حسینیدانشجوی دکتری مطالعات تاریخ تشیع اثناعشری، دانشگاه ادیان و مذاهبعلی آقانوریدانشیار دانشکده شیعه شناسی دانشگاه ادیان و مذاهبJournal Article20141205The similarity of Sufism with Shiism means a process by which Sufism created a tight relationship with Shiism and influenced on social culture of Iranian society. This process was formed, contemporary with the invasion of the Mongols, by the mental efforts of the grandees of Shiites and Sufis. Impressibility of both schools from Muhyi al-Din-Arabi, along with belief in the guardianship and leadership (imamate) of Imam Ali (pbuh) and belief in the salvation of Mahdaviyat doctrine, had a great role in this process. This similarity gradually by carrying on in the thoughts of Shi’a scholars such as Sayyed Haydar Amoli and various groups like Shaykhieh of Kabruyeh, and Shaykhieh of Jouruyeh prepared for social and political turnabouts. Following the mental developments, the political and social society of Iran profoundly changed and spread in different regions of Iran; especially in Mazandaran under the leadership of Mir Ghavam-eddin Mar’ashi, and as its result, liberation movements were formed against the political sovereignty. In this paper, due to the importance of the history of intellectual developments, by using the historical resources of medieval centuries in Iran and applying the descriptive and analytical method, we will seek to discover the effects of the assimilation of Sufism with Shiism and its role in the social and political developments of Mazandaran.همگونی تصوف با تشیع به معنای فرآیندی است که به وسیلهٔ آن، تصوف با تشیع پیوندی استوار برقرار کرد و بر فرهنگ اجتماعی جامعهٔ ایران اثر گذاشت. این همگونی، در سدههای میانی تاریخ ایران، همزمان با یورش مغول و با کوشش فکری بزرگان شیعی و صوفی شکل گرفت. تأثیرپذیری هر دو مکتب از تعالیم محییالدین عربی، ضمن اعتقاد به ولایت و امامت علی (ع) و نجاتبخشی عقیدهٔ مهدویت، در این همگونی نقش مهمی داشت. بهتدریج این همگونی با ادامهٔ حیات در اندیشههای عالمانی شیعی چون سید حیدر آملی و گروههای گوناگونی چون شیخیهٔ کبرویه و شیخیهٔ جوریه، زمینهساز تحولات سیاسی- اجتماعی شد. در پی تحولات فکری، جبههٔ سیاسی و اجتماعی ایران تحولات عمیقی یافت و دامنهٔ آن به مناطق گوناگون ایران، بهویژه با رهبری میرقوامالدین مرعشی، به مازندران کشیده شد و در نتیجهٔ آن، جنبشهای رهاییبخش در مقابل قدرت سیاسی حاکم شکل گرفت. این تحقیق به دلیل اهمیت تاریخ تحولات فکری، با استفاده از منابع تاریخی سدههای میانی ایران و با روش توصیفی و تحلیلی، در پی کشف آثار همگونی تصوف با تشیع و نقش آن در تحولات سیاسی و اجتماعی مازندران است.دانشگاه ادیان و مذاهبشیعه پژوهی2423-41251320150823the complete version of this issueنسخه کامل این شماره به همراه تصویر جلد آن به منظور چاپ در صورت نیاز به نسخه چاپی148150320FAJournal Article20170920