دانشگاه ادیان و مذاهبشیعه پژوهی2423-41251220150522An Exploration into the currents of Shiite thought In Iran in the first half of seventh AH century
(Works and thoughts of Mohammad Ibn Hussein Ibn Hassan Razi Abi, alive in 630)کنکاشی در جریان تفکر شیعی در ایران نیمۀ اول قرن هفتم (آثار و افکار محمد بن حسین بن حسن رازی آبی)53742929FAرسول جعفریاناستاد و پژوهشگر تاریخJournal Article20150430Recognition of Shiite thought in Iran in the sixth century AH to the ninth, still need a better understanding of the characters and works of Shiites that have directed the Shiite community in central Iran - Sabzevar, AstarAbad, Ray, Aveh, Farahan, Qom, Kashan, Semnan and Damghan. One of these figures which little is known in the last three decades, and still has unknown works, is Mohammad Ibn Hussein Razi Abi. He is the author of “Tabserat Al-Avam” which over nearly five centuries was known by the name of someone else. Some of his works on theology and jurisprudence have been found and some have been published. The core of the present paper is a review of the works and thoughts of him as a new-found linkage of Shiite thought in the first half of the seventh century.شناخت تفکر شیعی در ایران میان قرنهای ششم تا نهم هجری، همچنان نیازمند شناخت بهتر شخصیتها و آثار شیعیانی است که هدایت جامعۀ تشیع را در ایران مرکزی، حد فاصل سبزوار، استرآباد، ری، آوه و فراهان، قم و کاشان تا سمنان و دامغان بر عهده داشتهاند. یکی از این چهرهها که در دو سه دهۀ اخیر، اندکی شناخته شده و همچنان، آثار ناشناختهای دارد، محمد بن حسین رازی آبی (زنده در 630ق) است. وی نویسندۀ کتاب <em>تبصرة العوام</em> است که بیش از نزدیک پنج قرن، به نام شخص دیگری شناخته میشد. از وی آثاری در کلام و فقه یافت و برخی چاپ شده است. محور اصلی مقالۀ حاضر، مرور آثار و افکار وی است که حلقهای تازهیافته از افکار شیعی در ایران نیمۀ اول قرن هفتم است.دانشگاه ادیان و مذاهبشیعه پژوهی2423-41251220150522An Introduction to methodology of Kulaini in citing the Prophet Muhammad’s biography
Relying on “Mawlid al-Nabi” section of Kitab al-Kafiدرآمدی بر روششناسی کلینی در استناد به سیرۀ پیامبر(ص) با تکیه بر بخش «مولد النبی(ص)» کتاب کافی395342930FAمنصور داداش نژاداستادیار پژوهشگاه حوزه و دانشگاهفاطمه کرمیکارشناس ارشد تاریخ اسلام جامعةالزهراJournal Article20141211One of the oldest and most important of Shiite hadith sources which studies Prophet’s life is Al-Kafi by Kulaini. Kulaini in section “Mawlid al-Nabi” have chosen 40 traditions from the large number of remained traditions. In this study, we are trying to find the method and rhyme of Kulaini in selecting this hadiths; and also to find the influence of Kulaini’s contemporary views on his work. By Textual and Documentary Investigation of “Mawlid al-Nabi” we conclude that the purpose and the main concern of Kulaini was not just historical survey, but to demonstrate the Prophet’s characteristics and capabilities and to present divine Proofs (Hojjat). Kulaini chose the midmost way between two widely held views about dignity of innocents. One view Emphasis on ultra-human characteristics and other one insistence on human characteristics. He paid special attention to unusual aspects of the Prophet and gathered more traditions to strengthen this aspect.یکی از کهنترین و مهمترین منابع حدیثی شیعه، در بررسی زندگانی پیامبر(ص)، کتاب <em>کافی</em> نوشتۀ کلینی است. کلینی ذیل «ابواب التاریخ» <em>کافی</em>، در قسمت «مولد النبی(ص)»، از میان انبوه روایات باقیمانده در متون پیشینیان دربارۀ پیامبر(ص)، به چهل روایت بسنده کرده است. در این پژوهش، با بررسی احادیث گردآمده ذیل «مولد النبی(ص)» <em>کافی</em> درصددیم روش، منطق و تأثیر دیدگاههای مطرح عصر کلینی در گزینش روایات این باب را بیابیم. با بررسی سندی و متنی روایات باب «مولد النبی(ص)» نتیجه گرفتیم که هدف و دغدغۀ اصلی کلینی نه بررسی صرف تاریخی، بلکه نشان دادن ویژگیها و تواناییهای پیامبر(ص) و معرفی مصداقی حجتهای الهی بوده است. در خصوص منزلت معصومان(ع)، دستهای از شیعیان آن روز بر ویژگیهای فرابشری و عدهای بر ویژگیهای بشری تأکید میکردند؛ اما کلینی روشی میانه برگزید. او ضمن بازتاب دادن دو دیدگاه رایج در این زمینه، به طور ویژه، به جنبههای غیر طبیعی پیامبر(ص) توجه و احادیث بیشتری در تقویت آن گرد آورد.دانشگاه ادیان و مذاهبشیعه پژوهی2423-41251220150522The sources of Imam’s knowledge from Viewpoint of Qommi and Baghdadian theologiansمنابع علم امام از نگاه متکلمان قم و بغداد557942931FAمحمدحسن نادممدیرگروه شیعهشناسی و استادیار دانشگاه ادیان و مذاهبسیدابراهیم افتخاریدانشجوی شیعهشناسی دانشگاه ادیان و مذاهبJournal Article20150108Of the theological issues which have occupied all theological sects, is Imamat. Imamat has special status in Twelver Shiism. Any believe In Shiism related to Imamat and can’t be explained regardless of that. One of the Imamat features that distinguished between the Shia and other sects is the specific knowledge of the Imam. Imam’s knowledge, from the beginning of the emergence of the Imamat, was the Twelvers concerns, and the disagreement between Imimi scholars, was quantitative and qualitative. This article seeks to analyze the resources associated with the quality of the Imam’s knowledge in the thought of Qom and Baghdad’s scholars, which have studied religious topics with deferent approaches. The final conclusion clears that the followers of these two theological schools have no conflict in this issue. <br /> از جملۀ موضوعات اعتقادی که همۀ فرق و مذاهب کلامی را بهگونهای، به خود مشغول کرده، امامت است. امامت در نظام اعتقادی شیعه، جایگاه ویژهای دارد. در این مذهب، بدون توجه به امامت نمیتوان به تبیین دیگر آموزههای اعتقادی پرداخت. یکی از ویژگیهایی که امامت شیعه را از امامت دیگر مذاهب ممتاز میکند، علم خاص امام است. علم امام از آغاز پیدایی موضوع امامت، از دغدغههای امامیه بوده است و چنانچه دربارۀ علم امام، اختلافی بین عالمان امامی بوده، به کم و کیف آن مربوط میشود. این جستار در پی تحلیل و بررسی منابع مرتبط با کیفیت علم امام، از نگاه عالمان مدارس قم و بغداد است که با دو رویکرد متفاوت، موضوعات اعتقادی را بررسی کردهاند. در جمعبندی نهایی روشن میشود که پیروان این دو مدرسۀ کلامی، در این زمینه اختلافی ندارند.دانشگاه ادیان و مذاهبشیعه پژوهی2423-41251220150522An Introduction to the History of the Twelver’s Kalam in Aleppoدرآمدی بر تاریخ کلام امامیه در حلب8110542932FAکاظم عمرانیدانشجوی دکتری شیعهشناسی دانشگاه ادیان و مذاهبمحمد غفورینژاداستادیار گروه شیعهشناسی دانشگاه ادیان و مذاهبJournal Article20141012Aleppo, one of the northern cities of the Levant, was never known as a Shiite center during the presence of Shia Imams, but gradually Ismailis , Shia families and descendants of Prophet were scattered in the area. The rule of Hamdanids prepared an appropriate field for Shia scholars to develop Shia doctrine in these regions. Migration of figures such as Muhammad Ibn Ya'qub al-Kulayni , Nu’mani and Salamat Ibn Muhammad was in this regard . One effort of these figures was to explain and resolve the problem of the absence of Imam for Shia community in the early days of “greater occultation”. By this time Aleppo Twelver’s Kalam was influenced by Qom school. Then, with the return of great Imami scholars like Abu Al-salah and Ibn Zohreh of Aleppo, Twelver’s Kalam got flourished in the region, especially in conflict with Ismailia and other Muslim sects. In brief, we can hold Aleppo Twelver’s Kalam after the mid fifth century as influenced by the school of Baghdad.حلب، از شهرهای شمالی شامات، در زمان حضور ائمه(ع)، هیچ گاه مرکزی شیعی دانسته نمیشد؛ اما به تدریج، با حضور اسماعیلیه و خاندانهای شیعی و سادات، شیعیان در این مناطق پراکنده شدند. به قدرت رسیدن خاندان آلحمدان برای عالمان شیعی زمینۀ مناسبی پدیدآورد تا آموزههای شیعی را در این مناطق گسترش دهند. مهاجرت کلینی، نعمانی و سلامة بن محمد به همین دلیل بود. از کوششهای این گروه، تبیین موضوع غیبت و رفع حیرت از جامعۀ شیعی، در اوایل عصر غیبت کبری بود. کلام امامیان حلب، در این دوره، تحت تأثیر مکتب قم بود. پس از ایشان نیز، با ظهور بزرگانی مانند ابوالصلاح و ابنزهره حلبی، کلام امامیه، در این منطقه، به ویژه در تنازع با اسماعیلیه و دیگر فرق مسلمان شکوفا شد. به اجمال میتوان کلام امامیۀ حلب در نیمۀ قرن پنجم به بعد را متأثر از مکتب کلامی بغداد دانست.دانشگاه ادیان و مذاهبشیعه پژوهی2423-41251220150522Interaction with religious minorities; a comparison between Imam Ali and the Safavid rulersمقایسۀ شیوۀ تعامل با اقلیتهای دینی در حکومت امام علی(ع) و حاکمان صفوی10713142933FAعباس مسیحیدانشجوی دکتری شیعهشناسی دانشگاه ادیان و مذاهبزهرا حقپرستکارشناس ارشد ادیان غیر ابراهیمی از دانشگاه ادیان و مذاهبJournal Article20150118Wisely governmental method of Imam Ali is a guiding source for all reformers. Part of this history is the interaction with present religious minorities in Islamic society. The style of interacting with religious minorities has been the proposed issue in Islamic societies. Quran has drawn the main principles of this interaction and Imam Ali, interpreter of Quran, has visualized its practical and objective symbol after the Holy Prophet. Powerful Safavid government, the first independent Shiite government, stepped onto the arena by the slogan of following the Imams’ behavior, and governed Iran for two centuries and 50 years. This paper firstly introduces some generalities of procedure of Imam Ali in interacting with religious minorities and then, comparatively, investigates these generalities in the history of Safavid rulers and shows their weakness in their operations. The results show that there is obvious difference between these two governments which is due to the difference in the purposes and views about government. <br /> سیرۀ حکومتی حکیمانۀ علی(ع) منبعی هدایتگر برای همۀ مصلحان برجای گذاشته است. بخشی از این سیره تعامل با اقلیتهای دینی حاضر در جامعۀ اسلامی است. شیوۀ تعامل با اقلیتهای دینی همواره، از مباحث مطرح در جوامع اسلامی بوده است. قرآن خطوط کلی این تعامل را ترسیم و پس از پیامبر(ص) نیز، قرآن ناطق، علی(ع)، نمود عینی و عملی آن را مجسم کرده است. حکومت مقتدر صفویان، نخستین دولت امامی مستقل، با شعار پیروی از سیرۀ ائمه(ع) به عرصه آمد و دو قرن و نیم، بر ایران حکومت کرد. این نوشتار نخست به معرفی چند اصل کلی از سیرۀ علی(ع) در تعامل با اقلیتهای دینی میپردازد و سپس، به شیوۀ تطبیقی، آن اصول را در سیرۀ حکومتی صفویان بررسی و کاستیها و نقض آنها را در این حکومت برجسته میکند. وجود تفاوت آشکار بین این دو سیره نتیجۀ مقایسۀ آنهاست که عمدتاً به دلیل تفاوت در اهداف و نوع نگاه به حکومت بوده است.دانشگاه ادیان و مذاهبشیعه پژوهی2423-41251220150522Status of Shiite Islam in the realm of Mamalikجایگاه تشیع در قلمرو حکومت ممالیک13314942934FAمحمد قزوینی نظمآبادیدانشآموختۀ دکتری تاریخ و مدرس دانشگاه فرهنگیان اراکعبدالله رحیمیدانشجوی دکتری تاریخ تشیع اثنیعشری دانشگاه ادیان و مذاهب قم و عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی کمیجانJournal Article20150105Background of Shi’ism in Sirya and Egypt can be traced to the earliest Islam. Egyptian historians such as Maghrizi and Ibn Taghriberdi believed Siite Islam was present and active in the early centuries in the mentioned areas. The severe and harsh policies of Sunni rules such as Ummayads, Abbasids and, in particular, Ayyubids couldn’t reduce their great role. But because of the Mamalik activities against the Shiites; their number decreased extremely at the end of Mamalik era, according to Egyptian contemporary historian. This article studies the question “why Shiism could not progress after the downfall of Abbasids Caliphate”.It seems that influence of some Hanabalite scholars in Mamalik court, the long hostility between Mamalik and Iran Ilkhanids in Iran and finally Caliphate revival in Cairo by Baybars had important role in this regard.پیشینۀ تشیع در قلمرو ممالیک (648-923ق)، به ویژه در مصر، به صدر اسلام برمیگردد. از دید تاریخنگاران مصری، در قلمرو ممالیک، تشیع در قرنهای نخستین، حتی با وجود سیاستهای خشن بنیامیه و بنیالعباس علیه شیعیان فراگیر بود. با رویکارآمدن خلافت شیعی فاطمیان، تشیع هرچه بیشتر رشد کرد. با وجود سختگیریهای جانشینان آنان، یعنی ایوبیان، به ویژه صلاحالدین، تشیع همچنان، تا اوایل عهد حکومت ممالیک، پرطرفدار و فعال بود؛ اما با رویکارآمدن ممالیک و اقداماتشان، در پایان این سلسله اثر چندانی از تشیع باقی نمانده بود. این مقاله به دنبال پاسخ این است که چرا تشیع در قلمرو ممالیک، با وجود سقوط خلافت عباسی به دست مغولان، از رشد و گسترش لازم باز ماند و نتوانست همانند مناطقی چون عراق و ایران گسترش یابد؟ به نظر نفوذ برخی از فقیهان حنبلی و مخالفان سنتی شیعیان در دربار ممالیک، جنگهای طولانی ایلخانان بعضاً متشیع با ممالیک، احیای خلافت عباسی در قاهره و... در توقف رشد تشیع تأثیرگذار بوده است. در این مقاله، به بررسی و تحلیل این عوامل خواهیم پرداخت.دانشگاه ادیان و مذاهبشیعه پژوهی2423-41251220150522the complete version of this issueنسخه کامل این شماره به همراه تصویر جلد آن به منظور چاپ در صورت نیاز به نسخه چاپی160150319FAJournal Article20170920