دانشگاه ادیان و مذاهبشیعه پژوهی2423-412572020210823A Comparative Study of the Truth of the Afterlife Punishments from the Perspective of Sadr al-Din Shirazi and Jafar Sobhaniبررسی تطبیقی حقیقت مجازات اخروی از دیدگاه صدرالدین شیرازی و جعفر سبحانی720131951FAهادی معمار کوچهباغدانشجوی دکتری تصوف و عرفان، دانشگاه ادیان و مذاهب، قم، ایرانجمال بابالیاندانشجوی دکتری اخلاق، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایرانرحمن بوالحسنیاستادیار گروه عرفان و تصوف، دانشگاه ادیان و مذاهب، قم، ایرانسید مرتضی علیانسبدانشجوی دکتری اخلاق، دانشگاه تهران، تهران، ایرانJournal Article20191004The Holy Quran divides human beings into two groups, the people of Paradise and the people of Hell, and promises to fulfill the division on the Day of Resurrection. There are disputes among theologians as to what is the truth of the reward and punishment of the Hereafter and where they come from. One of the issues in psychology is the reality and the source of human happiness and misery. However, theologians and philosophers have expressed different theories about the afterlife punishment. The present study, which is in the field of self-knowledge, was conducted by descriptive-analytical method and using theological and philosophical ideas. The purpose of the study is the ontological analysis of the truth of the afterlife punishments from the perspective of two early and contemporary Shiite figures, Mulla Sadra and Sobhani, and it seeks to answer the fundamental question: "What is the source of Heaven and Hell and the afterlife reward and punishment from the viewpoint of Mulla Sadra and Sobhani?" The research results show similarities and differences. According to similarities, the life and the Resurrection are due to the union between science, practice and the human soul in this world, and the emergence of moral characteristics in the next life makes the afterlife and eternal body. Furthermore, contrary to the belief of many sages, the afterlife punishment is the result of non-existence affairs and worldly shortcomings rooted in sensual desires, and the reward of Paradise is the result of removing them and attaining true perfection with divine teachings and good morals. The difference between the viewpoints of both thinkers about evil is based on the fact that Mulla Sadra emphasizes that evil is inherent and existential, but Sobhani considers evil as a concomitant of the existence of goodقرآن کریم انسانها را به دو گروه بهشتی و دوزخی تقسیم کرده و وعده تحقق آن در قیامت را میدهد. میان متکلمان مناقشاتی پیش آمده است که حقیقت این پاداش و عذاب اخروی چه بوده و از کجا نشئت میگیرد. یکی از مباحث مطرح در علمالنفس نیز حقیقت و منشأ سعادت و شقاوت انسان است. به هر روی، متکلمان و فلاسفه درباره مجازات اخروی نظریههای مختلف بیان کردهاند. پژوهش حاضر، که از سنخ معرفةالنفس است، با روش توصیفیتحلیلی و با استفاده از اندیشههای کلامی و فلسفی انجام شد. هدف این تحقیق تحلیل هستیشناختی حقیقت مجازات اخروی از دیدگاه دو شخصیت متقدم و معاصر شیعه، ملاصدرا و سبحانی، است و به این پرسش اساسی پاسخ میدهد که از دیدگاه ملاصدرا و سبحانی منشأ پاداش و عذاب اخروی و ظهور بهشت و جهنم چیست. نتایج پژوهش اشتراکات و افتراقاتی را نشان میدهد. اشتراکات عبارت از این است که حیات و حشر اخروی مرهون اتحاد بین علم و عمل و نفس انسان در دنیا است و ظهور ملکات در نشئه آخرت، بدن اخروی و ابدی را میسازد. همچنین، برخلاف تصور بسیاری از حکما، عذاب اخروی حاصل امور عدمی و نقصانهای دنیوی ناشی از تعلقات نفسانی است و پاداش بهشت زدودن آنها و کسب کمالات حقیقی با معارف الاهیه و اخلاق حمیده است. وجه افتراق اندیشه هر دو متفکر درباره شرور بر این نکته استوار است که ملاصدرا بر ذاتیبودن شرور و وجودیبودن آنها تمرکز دارد، اما سبحانی شر را از لوازم وجود خیر تلقی میکند.دانشگاه ادیان و مذاهبشیعه پژوهی2423-412572020210823An Inquiry into the Cultural Difficulties of Contemporary Egyptian Shiitesجستاری در دشواریهای فرهنگی پیش روی شیعیان معاصر مصر2142131952FAعبدالمجید حکیم الهیدانشآموخته دکتری شیعهشناسی، دانشگاه ادیان و مذاهب، قم، ایرانسید ابوالحسن نوابدانشیار گروه مذاهب فقهی، دانشگاه ادیان و مذاهب، قم، ایرانمحمدحسن نادمدانشیار گروه شیعهشناسی، دانشگاه ادیان و مذاهب، قم، ایرانJournal Article20200419Although the history of the presence of Shiites in Egypt coincides with the date of the arrival of Islam in this country, the Shiites in the contemporary history of this country have always faced many problems and have been under pressure from governments. Today, the Shiite movement in Egypt faces many internal and external difficulties and obstacles, including the formation of extremist anti-Shiite thoughts in Egypt, Shiite phobia, being in a position of quantitative inferiority, security problems, lack of religious recognition, lack of religious and intellectual authority, accusation of contact with Iran and securing its interests, lack of Shiite scientific and cultural institutions (such as mosque, <em>hoseyniyeh</em> (congregation hall), seminary, printing house, institute, political party, etc.), propaganda attacks, economic pressure, legal bottlenecks, etc. Salafi extremist currents, as well as governments in North Africa and Egypt, are often at odds with the Shiites and, while depriving them of their freedom of expression, are engaged in constant, exaggerated and inaccurate propaganda about Shiites. In addition, the security view of the Egyptian government and security centers towards the Shiites and their activities has caused the government to exploit this issue politically under various pretexts, and to reduce the pressure of public opinion from time to time by increasing pressure on the Egyptian Shiites. Some Egyptian press distort the facts in order to tarnish the image of the Shiite Islamic community, and some even cite the words of Salafi figures, while this group is hostile to the Shiites and has offensive literature presenting false information about the Shiites. In this paper, after a brief reference to Shiite phobia in Egypt and its relationship with the Islamic Revolution, we try to examine some of the cultural difficulties of contemporary Egyptian Shiites.هرچند تاریخ حضور تشیع در مصر تقریباً با تاریخ ورود اسلام به این کشور همزمان است اما شیعیان در تاریخ معاصر این کشور همواره با مشکلات متعددی روبهرو بوده و تحت فشار حکومتها قرار داشتهاند. امروزه جریان تشیع در مصر، با دشواریها و موانع متعدد داخلی و خارجی مواجه است، از جمله: شکلگیری اندیشههای افراطی ضدشیعی در مصر، شیعههراسی، قرارگیری در موقعیت فرودستی کمیتی، معضلات امنیتی، فقدان رسمیت مذهبی، نبود مرجعیت دینی و فکری، اتهام ارتباط با ایران و تأمین منافع آن، نبود نهادهای علمیفرهنگی شیعی مانند مسجد، حسینیه، حوزه علمیه، چاپخانه، مؤسسه، حزب سیاسی و ...، هجمههای تبلیغاتی، فشار اقتصادی،تنگناهای قانونی و ... . جریانهای افراطی سلفی و نیز دولتها در شمال آفریقا و مصر معمولاً در تضاد با شیعیاناند و ضمن سلب آزادی بیان آنها، به تبلیغات مستمر، اغراقآمیز و نادرست درباره تشیع مشغولاند. افزون بر آن، نگاه امنیتی حکومت و مراکز امنیتی مصر به شیعیان و فعالیتهای آنان سبب شده است حکومت به بهانههای مختلف از این موضوع بهرهبرداری سیاسی کند و هر از چند گاهی با تشدید فشار بر شیعیان مصر از فشار افکار عمومی بر خود بکاهد. برخی مطبوعات مصر نیز برای تخریب چهره جامعه اسلامی شیعه، حقایق را به گونهای دیگر جلوه میدهند و بعضاً به سخنان شخصیتهای سلفی استناد میکنند، در حالی که این گروه دشمن شیعیاناند و ضمن عرضه اطلاعات نادرست از تشیع، ادبیات موهنی دارند. در این نوشتار میکوشیم بعد از اشارهای مختصر به شیعههراسی در مصر و رابطه آن با انقلاب اسلامی، برخی از دشواریهای فرهنگی شیعیان معاصر مصر را بررسی کنیم.دانشگاه ادیان و مذاهبشیعه پژوهی2423-412572020210823Behavior Study of the Abbasid Caliphs in the Second Era in the Face of the Imami Shiites from the Caliphate of Motewakkel to the End of the Caliphate of Al-Razi Bellahرفتارشناسی خلفای عباسی عصر دوم در مواجهه با شیعیان امامی از خلافت متوکل تا پایان خلافت الراضی بالله4368131362FAطاهره آذرفردانشجوی گروه تاریخ، دانشکده علوم انسانی، واحد یادگار امام، دانشگاه آزاد اسلامی، شهرری، ایرانمحبوبه شرفیدانشیار گروه تاریخ، دانشگاه آزاد اسلامی واحد یادگار امام، شهرری، ایرانJournal Article20201211The present study explores how and why the Abbasid caliphs confronted the Imami Shiites, and answers these basic questions: "How did the caliphs treat the Imami Shiites in the historical period 232-329 AH and what factors and reasons their behavior was based on?" It also raises the question of what situation this behavior has created for the Shiites. This study is based on historical explanation and its findings show that the behavior of the Abbasid caliphs, from the time of Motewakkel to the end of the caliphate of Razi Bellah, did not follow a consistent policy and they took violent to peaceful actions against the Imami Shiites due to factors such as legitimacy, authoritarianism, and political necessity. The consequences of their hostile behavior have had repercussions on the Shiite social system, such as repression, economic pressure, restrictions on political and cultural activities, dismissal from posts, mistreatment with religious leaders, blasphemy, and the destruction of the tombs of Shiite imams. Also, the consequences of the caliphs' peaceful behavior caused Shiite families to enter court positions and even ministries. By taking these positions, they took steps to remove the oppression of the Shiites, improve the economic situation and carry out cultural activities in order to protect themselves in a more favorable situation.پژوهش حاضر چگونگی و چرایی رفتار خلفای عباسی در مواجهه با شیعیان امامیه را میکاود و به این پرسش اساسی پاسخ میدهد که رفتار خلفا با شیعیان امامیه در مقطع تاریخی ۲۳۲-۳۲۹ ه.ق. چگونه بوده و رفتار آنها بر چه عوامل و دلایلی استوار بوده است. همچنین، به این پرسش پرداخته است که بازتاب این رفتار چه وضعیتی را برای شیعیان ایجاد کرده است. این پژوهش بر اساس شیوه تبیین تاریخی سامان پذیرفته و یافتههایش نشان میدهد که رفتار خلفای عباسی، از زمان متوکل تا پایان خلافت الراضی بالله، پیرو مشی ثابتی نبوده و آنها بنا بر عواملی همچون مشروعیتخواهی، اقتدارطلبی، و ضرورتهای سیاسی، رفتاری از سطح خشونتآمیز تا مسالمتآمیز در قبال شیعیان امامیه در پیش گرفتهاند. تبعات رفتار خصومتآمیز آنان نتایجی در نظام اجتماعی شیعیان مانند سرکوب، فشار اقتصادی، محدودیت فعالیتهای سیاسی و فرهنگی، برکناری از مناصب، بدرفتاری با بزرگان مذهبی، توهین به مقدسات و تخریب قبور ائمه شیعی داشته است. همچنین، پیامدهای رفتار مسالمتآمیز خلفا باعث ورود خاندانهای شیعی به مناصب دیوانی و حتی وزارت شد. آنها با احراز این مناصب، برای برداشتن ظلم از شیعیان، بهبود وضعیت اقتصادی و انجامدادن فعالیتهای فرهنگی در جهت حفاظت از تشیع در وضعیتی مطلوبتر گام برداشتند.دانشگاه ادیان و مذاهبشیعه پژوهی2423-412572020210823Rereading the Theory of Superiority in the Order of Caliphate and Its Consequencesبازخوانی نظریه افضلیت به ترتیب خلافت و پیامدهای آن6998131953FAمهدی فرمانیاندانشیار گروه مذاهب کلامی، دانشگاه ادیان و مذاهب، قم، ایرانعبدالرضا راشددانشجوی دکتری مطالعات امنیت ملی، دانشگاه و پژوهشگاه عالی دفاع ملی و تحقیقات راهبردی، تهران، ایرانJournal Article20200702One of the basic characteristics of the Caliph and the Imam about which Muslims disagree is the need to be superior to other members of the community. Some Sunni scholars do not consider such a condition necessary for the Imam and believe it is permissible to give priority to the inferior. On the other hand, the Imami Shiites and some Sunnis, although they disagree on the criterion of superiority, regard superiority as a necessary condition for Imamate. Many Sunnis have considered it expedient to be silent about Imamate as much as possible while discussing the issue of superiority, and therefore, in later periods, in order to eradicate the root of conflict, they put forth "superiority in the order of caliphate". In this article, in addition to examining the evolution of superiority, its criteria such as knowledge, piety, courage, jihad and physical strength, based on verses and hadiths, are discussed, and the problem facing this theory is explained. For this reason, the Sunnis and even the three caliphs referred matters to the best, and preferred him over others. The most basic consequence of this theory is in the issue of "conflicts in narrations and judgments", and in this article, with a descriptive-analytical approach, the superiority of Imam and the theory of "superiority in the order of caliphate" and its consequences are scrutinized.یکی از ویژگیهایاساسی خلیفه و امام که مسلمانان دربارهاش اختلاف دارند بایستگی برتربودن او از سایر افراد امت است. برخی از علمای اهل سنت چنین شرطی را برای امام ضروری نمیدانند و تقدیم مفضول بر افضل را جایز میشمرند. در مقابل، شیعه امامیه و برخی از اهل سنت هرچند در ملاک افضلیت با هم اختلاف نظر دارند، آن را از شرطهای لازم امامت میدانند. بسیاری از اهل سنت در بحث افضلیت، مصلحت را در آن میدیدهاند که تا حد ممکن بحث از امامت را مسکوت بگذارند و در همین راستا و در دورههای بعد برای محو ماده نزاع، «ادعای افضلیت به ترتیب خلافت» را مطرح کردند. در این مقاله علاوه بر آنکه سیر تطور افضلیت را بررسی میکنیم، با استناد به آیات و روایات، ملاکهای افضلیت مانند علم، تقوا، شجاعت، جهاد و قدرت بدنی را مطرح، و معضل پیش روی این نظریه را تبیین میکنیم. به همین دلیل اهل سنت و حتی خلفای سهگانه مسائل را به افضل ارجاع، و او را بر دیگران ترجیح میدادند. اساسیترین پیامد این نظریه در بحث «تعارضات در روایات و قضاوتها» است که در این نوشتار با رویکرد توصیفیتحلیلی افضلیت امام و نظریه «افضلیت به ترتیب خلافت» و پیامدهای آن بررسی میشود.دانشگاه ادیان و مذاهبشیعه پژوهی2423-412572020210823The Status of the Prophet and the Imam: A Comparative Study of the Views of Seyyed Morteza and Hamid al-Din Kermaniجایگاه پیامبر و امام: بررسی تطبیقی دیدگاه سید مرتضی و حمیدالدین کرمانی99124131950FAمحمد ابراهیم پیشنمازیدانشجوی دکتری کلام اسلامی، دانشگاه ادیان و مذاهب، قم، ایرانحمید رضا شریعتمداریدانشیار گروه شیعهشناسی، دانشگاه ادیان و مذاهب، قم، ایرانمحمد جاوداناستادیار گروه شیعهشناسی، دانشگاه ادیان و مذاهب، قم، ایرانJournal Article20190723Knowing the divine messengers and their successors is one of the most important issues of the divine religions. This issue has not been far from the battle of Islamic thinkers and always been considered in the history of Islamic thought. Its importance became more apparent when different Islamic sects commented and formed epistemological systems on it. Using the descriptive-analytical method, this research has been done based on library sources examining the opinions of Imami and Ismaili theologians on the mentioned issue with the focus on views of the Shiite scholar, Seyyed Morteza Alam al-Huda and the prominent Ismaili thinker, Hamid al-Din Kermani. Findings show that the epistemological system of Seyyed Morteza and Hamid al-Din Kermani about the Prophet and the Imam, while having many similarities such as the superiority of the prophets over the angels, the infallibility of the prophets and imams, the end of prophecy, the succession of Ali (AS), the necessity of prophecy and the obligation of faith in all the divine prophets, also has fundamental differences that the one concerns the number, periods and titles of the prophets and Shiite imams.معرفت و شناخت فرستادگان الاهی و جانشینان آنها از مهمترین مسائل ادیان الاهی است. این مسئله از معرکه آرای اندیشمندان اسلامی نیز به دور نبوده و در تاریخ تفکر اسلامی همواره به آن توجه شده است. اهمیت این مسئله زمانی بیشتر آشکار میشود که فرَق مختلف اسلامی درباره آن اظهارنظر کرده و منظومهای معرفتی راجع به آن شکل دادهاند. این پژوهش با محوریت بررسی آرای متکلمان امامیه و اسماعیلیه در این موضوع و با تمرکز بر دیدگاههای دانشمند بنام شیعی، سید مرتضی علمالهدی، و اندیشمند برجسته اسماعیلی، حمیدالدین کرمانی، به شیوه توصیفیتحلیلی و با مراجعه به منابع کتابخانهای، نضج یافته است. یافتههای پژوهش نشان میدهد نظام معرفتی سید مرتضی و حمیدالدین کرمانی درباره پیامبر و امام، در عین برخورداری از مشترکات فراوان، تفاوتهای بنیادین نیز دارد؛ مشترکاتی همچون برتری انبیا بر ملائکه، عصمت انبیا و امامان، ختم نبوت، جانشینی علی j، ضرورت نبوت و وجوب ایمان به همه انبیای الاهی. اختلاف بسیار چشمگیر این دو دیدگاه در تعداد، ادوار و القاب انبیا و امامان شیعه نیز مشهود است.دانشگاه ادیان و مذاهبشیعه پژوهی2423-412572020210823Ashura Rituals in the Seljuk Period: Grounds and Opportunities for Persistenceآیینهای عاشورایی در دوره سلجوقی: زمینهها و فرصتهای مانایی125166134437FAمهتاب شورمیجدانشآموخته تاریخ تشیع اثناعشری، دانشگاه ادیان و مذاهب، قم، ایرانمحمد شورمیجدانشیار گروه تاریخ، دانشگاه پیام نور، ایرانمنصور داداش نژاددانشیار گروه تاریخ، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، قم، ایرانعلی آقانوریدانشیار گروه تاریخ تشیع اثناعشری، دانشگاه ادیان و مذاهب، قم، ایرانJournal Article20200903With the fall of the government of Buyyids (ruled: 334-447 AH) and the rise to power of the Seljuks (ruled: 431-590 AH), holding Ashura rituals, despite the strictures of the ruling body in the first half of the Seljuk era, continued among the Twelvers, and has been more or less reported in historical sources. The present study deals with the Ashura rituals of the Seljuk era, the grounds and opportunities for persistence and holding Ashura ceremonies, the types of mourning of Imam Hoseyn (AS), the mourning by Hanafi and Shafi'i Sunnis, the mourning by women, the recounting of managheb (virtues), the chanting of lamentation and <em>ta'ziyeh</em> (condolence theater). Based on the descriptive-analytical method, the research findings show that there were grounds and opportunities in the Seljuk period that caused the persistence of Ashura rituals. The purpose of this research is Ashura rituals, the grounds and opportunities that have caused the continuation of these rituals. Ashura rites have been spontaneous in this era. Whenever the Shiites found suitable political conditions and opportunities, they would hold mourning rituals for Imam Hoseyn (AS) during Muharram, especially on the day of Ashura. The same Ashura rituals that existed in the time of Buyyids, have been more or less continuous in this period and have not been interruptedبا سقوط دولت آل بویه (حک.: 334-447 ه.ق.) و به قدرت رسیدن سلجوقیان (حک.: 431-590 ه.ق.) برگزاری آیینهای عاشورایی، علیرغم سختگیریهای هیئت حاکمه در نیمه اول عصر سلجوقی، همچنان در میان امامیه استمرار داشت، و در منابع تاریخی کم و بیش گزارش شده است. پژوهش حاضر به آیینهای عاشورایی عصر سلجوقی، زمینهها و فرصتهای مانایی و برگزاری مراسم عاشورا، گونههای عزاداری امام حسینj، عزاداری سنیان حنفی و شافعی، عزاداری زنان، مناقبخوانی، مرثیهسرایی و تعزیه پرداخته است. یافتههای پژوهش با تکیه بر روش توصیفیتحلیلی نشان میدهد که زمینهها و فرصتهایی در دوره سلجوقی وجود داشته که سبب مانایی آیینهای عاشورایی بوده است. آیینهای عاشورایی، و زمینهها و فرصتهایی که موجب استمرار این آیینها شده، هدف این پژوهش است. آیینهای عاشورایی در این عصر خودجوش بوده است. هر زمان که شیعیان اوضاع و احوال سیاسی مناسب و فرصت مساعدی مییافتند، در ایام محرم، بهویژه روز عاشورا، آیینهای عزاداری مخصوص امام حسینj برپا میکردند. همان آیینهای عاشورایی که در عصر آل بویه وجود داشته، در این دوره هم کمابیش استمرار داشته و منقطع نشده است. دانشگاه ادیان و مذاهبشیعه پژوهی2423-412572020210823Critical Review of Shiite Evidence in Sanayi Ghaznawi, Attar Neyshaburi and Rumiبازنگری نقادانه و سنجشی نشانههای تشیع در سنایی غزنوی، عطار نیشابوری و جلالالدین مولوی بلخی167192131948FAسجاد واعظی منفرداستادیار گروه فلسفه و ادیان، دانشکده الاهیات و معارف اسلامی، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایرانحبیب حاتمی کنکبوداستادیار گروه معارف اسلامی و فلسفه، دانشگاه لرستان، خرمآباد، ایرانJournal Article20201112The reflection of mystical feelings and teachings of mystics in the form of poems is one of the widespread achievements of Iranian mysticism in the long history of Persian literature. The most valuable manifestation of the links between Shiism and mysticism in Persian Sufi literature is the affection to the Imams (AS), and the love of mystical poets for the Ahl al-Bayt (AS) and the children of Imam Ali (AS). In this research, due to the many similarities and connections between Sanai, Attar and Rumi, and also the position of these three poet mystics in the historical transition of mystical poetry, the symbols of Shiism are examined in them. There have long been different views about the affiliation of some great Iranian poets and mystics with Shiism, hence we see a range of opinions, including affiliation with Sunni, Shiism, Sunni Shiism, and Shia Sunni. In this paper, we have tried to show some aspects of the attachment and connection of the great mentioned poets with the Shiite religion through in-depth studies, and re-reading the poems and memorials of Sanai, Attar and Rumi.بازتاب احساسات عرفانی و آموزههای عارفان در قالب سرواد و سروده را میتوان یکی از گستردهترین رهاوردهای عرفان ایران در درازنای تاریخ ادب پارسی دانست. باارزشترین نمود و نمایش پیوندهای تشیع و عرفان در ادب صوفیانه فارسی، وداد ائمه اطهار (ع)، و مهر شاعران عارف به اهل بیت نبی (س) و فرزندان امام علی (ع) است. در این پژوهش، به جهت همانندیها و پیوندهای فراوان سنائی، عطار و مولوی با یکدیگر، و ارزش این سه عارف شاعر در گذار تاریخی شعر عرفانی، شمیم و نشان تشیع در ایشان، با درنگ نهایی بر مولانا، همسنجی و کندوکاو میشود و اسناد و مدارک این زمینه بنیادین، کاویده و پژوهیده می گردد. درباره وابستگی شماری از بزرگان شعر و عرفان ایران به تشیع از دیرباز دیدگاههای گوناگونی وجود داشته، و از قول به تسنن تا قول به تشیع و همچنین قول به تشیع سنی و تسنن شیعیانه (شیعه گرا)، مجموعه ای از دیدگاهها را شاهدیم. در این نوشتار کوشش شده تا با بررسیهای ژرف، و بازنگری و بازخوانی سرودهها و یادبودهای سنائی، عطار و مولانا به برآیند و دستاوردی نوین و در خور نگرش، و روشن سازی کرانههایی از دلبستگی و پیوستگی مثلث شعر عرفانی با مذهب تشیع برسیم.دانشگاه ادیان و مذاهبشیعه پژوهی2423-412572020210823Toreyhi's Narration-like Reports in Al-Montakhab: Review and Critiqueبازخوانی و نقد روایتانگارههای طریحی در المنتخب193228134438FAمحسن رفعتاستادیار گروه علوم قرآن و حدیث، دانشگاه حضرت معصومه ، قم، ایرانJournal Article20200709Al-Montakhb by Toreyhi (d. 1087 AH) is a book that since its writing, in addition to having a great impact on the reports of Karbala incident, has been given much attention due to its author, special prose and virtuous content. With critical-analytical approach and library method, the present study deals with the analysis and critique of the approaches, distortions and outstanding peculiarities of Toreyhi's narrations that first arose from his book and became the source of Shiite scholars in recent centuries. The way Toreyhi deals with Ashura narrations and his tremendous impact on the perception of the writers of Ashura event, especially its preachers, doubles the importance of addressing his work. Based on the findings, the narrations of al-Montakhab and also the special report of its author are sometimes unacceptable and mismatched with tradition, intellect, custom, certain events or other historical accounts, and even some narrations are inconsistent with the dignity of the infallible Imam (AS) and his family to the extent that the rudeness of content has made his report baseless. The obtained results can be used in hadith studies and researches of Ashura event.<em>ال</em><em>منتخب</em> اثر طریحی (متوفای 1087 ه.ق.) کتابی است که از هنگام نگارشش تاکنون، علاوه بر اثرگذاری فراوان بر گزارشگریهای واقعۀ کربلا، به سبب مؤلف، نثر ویژه و محتوای فضیلتسازش به آن توجه بسیار شده است. مسئلۀ پژوهش پیش رو که با رویکردی تحلیلیانتقادی و روش کتابخانهای سامان یافته، تحلیل و نقد رویکردها، تحریفها و متفرّدات برجسته روایی طریحی است که نخستین بار از این کتاب برخاسته و پایه نقل عالمان شیعه در قرون اخیر شده است. نحوه مواجهۀ طریحی با روایات عاشورایی و تأثیر شگرفش بر خوانش مقتلنگاران و بهویژه واعظان عاشورا اهمیت پرداختن به این اثر را دوچندان میکند. بر پایۀ یافتهها روایات کتاب <em>المنتخب</em> و نیز گزارش خاص نویسندهاش، گاه با سنّت، عقل، عرف، وقایع مسلّم یا روایات تاریخی دیگر ناسازگار یا ناپذیرفتنی است و حتّی برخی روایات با شأن امام معصوم b و خاندان ایشان همخوانی ندارد، به گونهای که رکاکت معنوی سبب بیپایهدانستن گزارش وی خواهد شد. از نتایج بهدستآمده میتوان در مطالعات حدیثی و پژوهشهای مقاتل عاشورایی بهره برد.دانشگاه ادیان و مذاهبشیعه پژوهی2423-412572020210823External Existence of the Book "Isbat al-Raj‘a" by Fazl ibn Shazan Neyshabouri with Emphasis on Quoting the Narrations of His book in Later Worksموجودیت خارجی کتاب اثبات الرجعة فضل بن شاذان نیشابوری با تأکید بر نقل روایات کتابش در آثار متأخر از او229253134439FAمهدی فرخیدانشجوی دکتری قرآن و حدیث، دانشکده اصول دین، تهران، ایرانمجید معارفاستاد گروه قرآن و حدیث، دانشگاه تهران، تهران، ایرانعبدالهادی فقهی زادهاستاد گروه قرآن و حدیث، دانشگاه تهران، تهران، ایرانJournal Article20201105Among the works related to the Mahdism of Fazl ibn Shazan, in addition to references to some of them in <em>fehrest</em> books (catalogues including all books), we have also received narrations in works after him. Examining the narrations in works such as al-Irshad by Sheikh Mofid, al-Ghaybah by Sheikh Tusi, Sorur Ahl al-Iman by Sayyid Nili, Kefayat al-Mohtadi by Mirlohi and al-Mohtazar by Ibn Helli, from a total of five books about Imam Mahdi (AS) viz Isbat al-Raja, al-Raja, Hazw al-Nal be al-Nal and al-Ghaem wa al-Malahem, only Isbat al-Raja found historical identity and its authenticity and validity were proved. Concerning the book of al-Ghaem, we have found brief information only with the reference of Ibn al-Helli in the book of al-Mohtazar, and there is no trace of the other three books i.e. al-Raja, Hazw al-Nal be al-Nal and al-Malahem. His books al-Ghaybah le al-Hojjah and al-Hojjah men Ibta al-Ghaem are also not original, but some later scholars, such as Mohaddeth Nouri, have attributed them to Fazl. Among the books that have quoted the narrations of Fazl, some, such as Elam al-Wara by Tabarsi and al-Arbain by Khatunabadi, have also quoted the narrations of Isbat al-Raja through the two main sources of his narrations (i.e. al-Ghaybah and Kefayat al-Mohtadi) without mentioning the intermediary source. Examining the narrations related to the Mahdism of Fazl ibn Shazan in the works of predecessors, we show that from among the five books attributed to him in <em>fehrest</em> books only Isbat al-Raja has an external existence.از آثار مهدوی فضل بن شاذان، به جز اشاراتی که کتب فهارس به عنوان آنها داشتهاند، روایاتی نیز در آثار متأخر از او به دست ما رسیده است. با بررسی این منقولات در آثاری همچون <em>الارشاد</em> شیخ مفید، <em>الغیبة</em> شیخ طوسی، <em>سرور اهل الایمان</em> سید نیلی، <em>کفایة المهتدی</em> میرلوحی و <em>المحتضر</em> ابنحلی، از مجموع پنج کتاب <em>اثبات الرجعة</em>، <em>الرجعة</em>، <em>حذو النعل بالنعل</em>، <em>القائم</em> و<em> الملاحم</em> فضل با موضوع امام مهدی j، فقط کتاب <em>اثبات الرجعة</em> هویت تاریخی مییابد و اصالت و اعتبارش اثبات میشود. از کتاب <em>القائم</em> نیز فقط با اشاره ابنحلی در کتاب <em>المحتضر </em>اطلاع مختصری یافتهایم و از سه کتاب <em>الرجعة</em>، <em>حذو النعل بالنعل</em> و <em>الملاحم</em> اثری در دست نیست. کتاب <em>الغیبة للحجة</em> و کتاب <em>الحجة من ابطاء القائم</em> او نیز اصالتی ندارد، بلکه برخی از علمای متأخر، همچون محدث نوری، به فضل نسبت دادهاند. در بین کتبی که روایات فضل را نقل کردهاند، برخی همچون طبرسی در <em>اعلام الوری</em> و خاتونآبادی در <em>الاربعین</em> نیز بدون اشاره به منبع واسطه، روایات <em>اثبات الرجعة</em> را به واسطه دو منبع اصلی نقل روایات او (<em>الغیبة</em> و <em>کفایة المهتدی</em>) انتقال دادهاند.با بررسی روایات مهدوی منقول از فضل بن شاذان در آثار متقدمان، از بین پنج کتاب منسوب به وی در فهارس، نشان میدهیم که فقط <em>اثبات الرجعة</em> موجودیت خارجی دارد.دانشگاه ادیان و مذاهبشیعه پژوهی2423-412572020210823Proving Rationally and Narratively the Life, Science and Verbal Glorification of Beings in all Levels of Existence by Emphasizing the Level of Nasut (Realm of Physical Bodies)اثبات عقلی و نقلی حیات، علم و تسبیح نطقی موجودات در تمام مراتب هستی با تأکید بر مرتبه ناسوت255282131211FAابوالفضل فیروزیدانشجوی دکتری تصوف و عرفان اسلامی، دانشگاه ادیان و مذاهب، قم، ایرانرضا الهی منشاستادیار گروه تصوف و عرفان، دانشگاه ادیان و مذاهب، قم، ایرانسعید رحیمیاناستاد گروه الاهیّات و معارف اسلامی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایرانJournal Article20201022One of the most important and controversial issues of ontology, which has always been the subject of controversy and debate among theologians, philosophers and mystics and even researchers of experimental sciences, is the issue of "life, consciousness, love and praise in all levels of existence" which has a profound and wide impact on human thought and behavior. In this descriptive-analytical study based on the teachings of the Quran, hadiths, supplications, as well as rational, argumentative and Islamic mystical evidences, we show that the whole existence and its levels, including the level of <em>Nasut</em> (realm of physical bodies) have life, knowledge and will as much as their existential talent and capacity. In addition to glorifying God in the language of talent and state, they also glorify and praise the Almighty verbally, which is the main issue of this article. The scope of the study of the glorification of beings is only unconscious beings i.e. inanimate objects, plants, and animals, which apparently lack knowledge, perception, and verbal glorification. The chosen opinion in this research believes in the voluntary, conscious and linguistic nature of the glorification of the above creatures (of course, in the specific language of each creature), to which the perception and speech mentioned in the Quran and hadiths refer.از مسائل مهم و جنجالبرانگیز هستیشناسی که همواره محل مناقشه و بحث میان متکلمان، فلاسفه و عرفا و حتی پژوهشگران علوم تجربی بوده، مسئله «حیات، شعور، عشق و تسبیح در تمام مراتب وجود» است که تأثیر عمیق و گستردهای در اندیشه و رفتار آدمی دارد. در این پژوهش که به شیوه توصیفیتحلیلی و بر مبنای معارف و آموزههای قرآن، احادیث، ادعیه و نیز ادله عقلی، برهانی و عرفانی اسلامی انجام شده، نشان میدهیم همه هستی و مراتب آن از جمله مرتبه ناسوتی به قدر استعداد و تعین وجودی خود از حیات، علم و اراده برخوردار بوده و علاوه بر اینکه به زبان استعداد و حال، تسبیحگوی خدا هستند، به صورت قال (نطق) نیز تسبیح و تحمید حقیقی حقتعالی را میکنند که این نکته، مسئله اصلی این مقاله است. محدوده بررسیِ تسبیح موجودات، فقط موجودات غیرذیشعور، یعنی جمادات، نباتات و حیوانات است که در ظاهر اینگونه به نظر میرسد که این سه دسته از موجودات، فاقد علم و ادراکاند و تسبیح قولی برای آنان ممکن نیست. رأی برگزیده در این پژوهش به ارادی، آگاهانه و زبانیبودن تسبیح این موجودات (البته به زبان خاص هر موجود) اعتقاد دارد و فهم و نطق که در آیات قرآن و روایات به آن اشاره شده، دلیل بر این مطلب گرفته میشود.دانشگاه ادیان و مذاهبشیعه پژوهی2423-412572020210823Investigating the Scope of the Function of Reason in Understanding Islamic Teachings Based on Verses and Narrationsبررسی گستره کارکرد عقل در فهم معارف دین اسلام بر مبنای آیات و روایات283306134440FAسید علی میرشریفیاستادیار گروه حقوق و علوم سیاسی، سازمان سمت، تهران، ایرانJournal Article20200821The relationship between reason and religion and the extent of the involvement of reason in religion is one of the issues that was raised in Islamic societies, especially in the modern era due to the establishment of Western modernity, and has caused a lot of controversy. Exaggeration in defining the broad role of reason, which is a reflection of modern Western thought, has led to serious damage to Islamic culture. In the meantime, it is necessary to study the power of human intellect in understanding religious truths. Therefore, the present article seeks to examine the scope and extent of the function of reason based on verses, narrations and sayings of religious thinkers. In this analysis, by explaining the two general and specific areas of using reason in understanding religious teachings, the nature of each area is examined. Then, its specific function in the science of jurisprudence is analyzed as one of the four sources based on the principle of accompaniment between reason and sharia. According to the main sources of Islam (verses of the Quran and the narrations of the infallibles) as well as the approach of religious scholars, the general and specific role of reason in understanding the religion generally and specifically is limited to the boundaries set by religious sources. Therefore, in spite of the verses and narrations in which the role of reason is highlighted and also despite the principle of accompaniment between reason and sharia which itself shows the high position of reason in understanding the religious teachings and objectives of rulings, it is not possible to use reason in all fields. In fact, the intellect is incapable of understanding certain things, on which the religion advises to submit to divine commands, even if they conflict with human understanding.رابطه عقل و دین و میزان دخالت عقل در دین از جمله مباحثی است که بهویژه در دوران تجدد به تأسی از مدرنیته غربی بهجدّ در جوامع اسلامی مطرح شده و مجادلات بسیار برانگیخته است. افراط در تعریف نقش گسترده عقل که گرتهبرداری از تفکر متجدد غربی است به آسیبهایی جدی در فرهنگ اسلامی منجر شده است. در این میان بررسی توان عقل بشری در فهم حقایق دینی ضروری است. از اینرو مسئله مقاله حاضر، بررسی گستره کارکرد و میزان کاربرد عقل بر مبنای آیات، روایات و سخنان اندیشمندان دینی است. در این تحلیل با تبیین دو حیطه عام و خاص استعمال عقل در درک معارف دینی، ماهیت هر یک از این وجوه عمومی و اختصاصی بررسی میشود. سپس کارکرد اختصاصی آن در دانش فقه به عنوان یکی از ادله اربعه بر محور قاعده ملازمه عقل و شرع تحلیل میشود. بر اساس منابع اصلی دین اسلام (آیات قرآن و روایات معصومان) و نیز نگرش عالمان دینی، نقش عام و خاص عقل در فهم عمومی و اختصاصی دین، محدود به حدودی است که منابع دینی تعیین کردهاند. از اینرو با وجود آیات و روایاتی که نقش عقل در آنها به طور برجسته مطرح شده و نیز قاعده ملازمه عقل و شرع که خود نمایانگر جایگاه رفیع عقل در فهم آموزههای دین و برخی از علل و حکمتهای احکام است، نمیتوان در همه تعالیم از عقل بهره جست. در واقع، عقل در اموری ناتوان از فهم است که در این بخش از آموزهها توصیه دین، تسلیم در برابر اوامر الاهی است، حتی اگر با فهم بشری در تعارض باشد.دانشگاه ادیان و مذاهبشیعه پژوهی2423-412572020210823Typology and Causes of Contemporary Anti-Shiismگونهشناسی و علل شیعهستیزی معاصر307336134441FAمحمدرضا زارع خورمیزیاستادیار گروه تاریخ اسلام، دانشگاه بینالمللی اهل بیت ، تهران، ایرانJournal Article20200907Anti-Shiism has taken on a new form in the present age and has caused more widespread events than in the past.
Therefore, it is necessary to study its types, causes and nature, especially with the aim of examining whether the contemporary anti-Shiism is a process or not, and to answer the questions: What are the new types of anti-Shiism and its causes? Is the new anti-Shiism a natural process in the continuation of historical anti-Shiism or is it a plan beyond that? The findings of this study, with the method of <em>Enni Argument</em> (using causal data to discover and describe the cause) and the implicit use of discourse analysis, indicate that anti-Shiism is generally divided into two types, long-standing (historical) and modern (contemporary). The new anti-Shiism should be considered in two types: external (outside the Islamic world) and internal (inside the Islamic world). Contemporary external anti-Shiism is more of a program than a process, but contemporary internal anti-Shiism is a long-term process that is rooted in long-standing (historical) anti-Shiism, and is now managed by external (planned) anti-Shiism.شیعهستیزی در عصر حاضر شکل جدیدی به خود گرفته و رویدادهای گستردهتری را نسبت به گذشته رقم زده است. لذا ضروری است گونهها، علل و ماهیت آن، خصوصاً با هدف بررسی فرآیندبودن یا برنامهبودن شیعهستیزی معاصر بررسی، و به این پرسشها پاسخ داده شود که: انواع شیعهستیزی جدید و علل آن کداماند؟ آیا شیعهستیزی جدید فرآیندی طبیعی در ادامه شیعهستیزی تاریخی است یا برنامهای فراتر از آن است؟ یافتههای این پژوهش، با روش برهان انّی (بهرهگیری از دادههای معلولی برای کشف و توصیف علت) و استفاده ضمنی از تحلیل گفتمان، حاکی از این است که شیعهستیزی در مجموع به دو گونه شیعهستیزی دیرینه (تاریخی) و جدید (معاصر) تقسیم میشود و شیعهستیزی جدید را باید در دو قسم بیرونی (بیرون دنیای اسلام) و درونی (درون دنیای اسلام) دانست. شیعهستیزی معاصر بیرونی بیشتر برنامه است تا فرآیند، ولی شیعهستیزی معاصر درونی فرآیند بلندمدتی است که در شیعهستیزی دیرینه (تاریخی) ریشه دارد، اما در عصر حاضر تحت مدیریت شیعهستیزی بیرونی (برنامهای) در آمده است.