دانشگاه ادیان و مذاهبشیعه پژوهی2423-412541420180823Recognition the Reference Sources of Hadith in “Al- Ghayba” by No’maniبازشناسی مصادر احادیث کتاب الغیبة نعمانی526111644FAمحمد معرفتدانشجوی دکتری شیعه شناسی، دانشگاه ادیان و مذاهب0000-0002-7124-1237محمد غفوری نژاداستادیار گروه تاریخ تشیع دانشگاه ادیان و مذاهب قمJournal Article20180417Recognition of the early sources of hadith has numerous bibliographic, traditional, and historical benefits. Some methodswhich are used to identify the hadiths and are extracted from written sources include<strong>:</strong> considering the document of original resources of the references, attributing the chain of document to the author of the book in hadith sources, and corresponding the subject of the hadiths with the title of the author's book. Studying the hadiths of “<em>Al- Ghayba</em>” by No’mani, which is one of the most important and oldest Shia sources on Mahdism, and comparing it with the available narrations and referential data reveal that he has drown on some books such as Salim- ibn Qays book and al-Kafi by Koleyni in his work. The sources that have been missed in Nomani's book are<strong>:</strong> the writings of Obeidullah ibn Musa Alawi, Ali ibn Hassan ibn Fazzal, Mohammad ibn Sanan, Mohammad ibn Ali Seirafi, Hasan ibn Mahboob, Ibn Homam Eskafi, Ibn abi Hamzeh Bataeni, Hassan ibn Mohammad bin Jomhoor, Abdullah ibn Hammad Ansari, Abdullah ibn Jabaleh, Abdulkarim ibn Amro Khas’ami, Musa ibn Sa’dan and others<strong>.</strong> In this study, from 478 hadiths of No’mani's al-Ghayba, the source of 438 narrations, based on some evidence, was identified, of which 85 were narrated from 2 available sources and 353 hadiths are taken from 20 unavailable resources.چکیده<br /> بازشناسی مصادر نخستین حدیثی، فواید کتابشناختی، حدیثی، و تاریخی متعددی دارد. توجه به سند نقلِ مصادر نخستین در منابع فهرستی، تکرار سلسله سند منتهی به صاحب کتاب در منابع حدیثی و همخوانی موضوع روایات با عنوان کتاب مؤلف، از روشهای تشخیص اخذ حدیث از مصادر مکتوب است. مطالعه احادیث کتاب <em>الغیبة</em> نعمانی، که از منابع بسیار مهم و قدیمی شیعه در موضوع مهدویت است، و مقایسه آن با دادههای فهرستی و حدیثیِ موجود نشان میدهد که وی از کتابهایی همچون <em>کتاب سلیم بنقیس</em> و <em>الکافی</em> کلینی استفاده کرده است. از مصادر مفقود کتاب <em>الغیبة</em> نعمانی نیز میتوان به تألیفات عبیدالله بنموسی علوی، علی بنحسن بنفضال، محمد بنسنان، محمد بنعلی صیرفی حسن بنمحبوب، ابنهمام اسکافی، ابنابیحمزه بطائنی، حسن بنمحمد بنجمهور، عبدالله بنحماد انصاری، عبدالله بنجبله، عبدالکریم بنعمرو خثعمی، موسی بنسعدان اشاره کرد. در این پژوهش از میان 478 روایت کتاب <em>غیبت</em> نعمانی، مصدر 438 روایت بر اساس برخی شواهد شناسایی شده که از میان آنها، 85 روایت از دو مصدرِ موجود و 353 روایت از 20 مصدرِ مفقود اخذ شدهاند.دانشگاه ادیان و مذاهبشیعه پژوهی2423-412541420180823The Study of 24th Verse of Surah Saffat Indicating the Guardianship of Imam Ali (a.s)بررسی چگونگی دلالت آیه 24 صافات بر ولایت امام علی (ع)2746111647FAمیثم خلیلیدانشجوی دکتری علوم قرآن و حدیث، دانشگاه میبدمحمد غفوری منشدانش آموخته کارشناسی ارشد معارف قرآن، دانشگاه مفید.جواد فرامرزیاستادیار گروه عیوم قرآن و حدیث، دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم آمل.Journal Article20180314One of the verses that is believed, its occasion of revelation, is related to the guardianship of Imam Ali (a.s) is the 24th verse of Saffat (وَقِفُوهُمْ إِنَّهُمْ مَسْئولُونَ). This verse emphasizes on the interrogating the people and their responding to the questions on the Day of Judgement. The question of the present study is: how does this ayah relate to the guardianship of Imam Ali (a. s)? This article, using a descriptive -analytical method, seeks to examine commentators’ views and the sayings of the narrators of both sects who consider this ayah as an evidence of guardianship of Imam Ali (a.s) and the necessity of the affection for him. Studies show that on the basis of interpretive and Qur'anic evidence, traditions of Infallibles (a.s), Companions and Followers, and also according to the context of the verse, the guardianship of Imam Ali (a.s) is confirmed. This explanation was quoted by some Infallibles such as the Holy Prophet (pbuh) and Imam Hassan Askari (a.s) and some Companions, including Ibn Abbas, and some Followers like Saeed Ibn Jobair. A great deal of Shi'ite and Sunni interpretations has been allocated to this verse.از جمله آیاتی که شأن نزول آن را ولایت حضرت علی (ع) دانستهاند، آیه 24 سوره صافات (وَقِفُوهُمْ إِنَّهُمْ مَسْئولُونَ) است. در این آیه بر بازجویی از مردم در روز قیامت و پاسخگویی در قبال برخی پرسشها تأکید شده است. پرسش پژوهش حاضر این است که دلالت آیه 24 سوره صافات بر ولایت امام علی (ع) چگونه است. این مقاله درصدد است با اتخاذ روش توصیفی ـ تحلیلی، نظریات مفسران و راویان فریقین که این آیه را درباره ولایت و وجوب محبت حضرت علی (ع) میدانند، بررسی و دلالت آیه بر ولایت حضرت را تحلیل کند. بررسیها نشان میدهند بر اساس شواهد قرآنی، تفسیری، روایات معصومان (ع)، صحابه و تابعین و نیز با توجه به سیاق آیه، دلالت آیه (وَقِفُوهُمْ إِنَّهُمْ مَسْئولُونَ) بر ولایت امام علی (ع) در حوزه تعیین مصداق آیه است. این تفسیر از آیه از زبان برخی از معصومان (ع)، از جمله پیامبر اکرم (ص) و امام حسن عسکری (ع)، برخی از صحابه، از جمله ابنعباس، و برخی از تابعین، از جمله سعید بنجبیر، نقل شده و درصد قابل ملاحظهای از آرای تفسیری فریقین ذیل این آیه را به خود اختصاص داده است.دانشگاه ادیان و مذاهبشیعه پژوهی2423-412541420180823A Review of Qafari’s Views on “Kafi”نقد دیدگاه قفاری درباره کتاب کافی4766111651FAحسین جوادی نیامدرسی معارف اسلامی/پیام نور/قممحمد تقی رفعت نژادعضو هیات علمی دانشگاه پیام نورمحمدکاظم رحمان ستایشعضو هیئت علمی دانشگاه قمسید محمد رضا حسینیدانشیار گروه تاریخ و تمدن و ادیان دانشگاه پیام نورJournal Article20180409<span>Kafi is one of the most important authentic narrative writings of Imamiyah and has always been referred to by the great Shiite scholars since its writing. This special position has led Dr. Nasser ibn Abdullah Qafari, a contemporary Wahhabi scholar, to criticize the work in his book, Principles of Shiite Doctrine. Referring to some of the narrations, he regards a large part of the book as the result of the writing of later Shiite scholars, and based on some traditions that are weak or in need of explanation in terms of a document or text. He has described this work full of narratives indicating the distortion of Quran and then he criticizes it. This paper, by examining Qafari’s documents, shows that the entire Kafi has been written by Koleyni, and the narrations that Qafari referred to them does not have any purpose to distort the Quran, but indicates that Shiite Imams have full knowledge of all the outer and inner meanings of Qur'an</span><em>کافی</em> از مهمترین جوامع روایی معتبر امامیه است و از زمان نگارش تا کنون، همواره مورد رجوع و استناد دانشمندان بزرگ شیعه بوده است. این جایگاه ویژه موجب شده تا دکتر ناصر بنعبدالله قفاری ـ از علمای معاصر وهابی ـ در کتاب <em>اصول مذهب الشیعه</em>، به نقد این اثر بپردازد. وی با استناد به برخی نقلها، بخش زیادی از <em>کافی</em> را حاصل نگارش علمای متأخر شیعه برشمرده و با تکیه به برخی روایات که از نظر سند یا متن دچار ضعف یا دستکم نیازمند شرح و توضیحاند، این اثر را سرشار از روایاتِ دال بر تحریف قرآن توصیف کرده و به نقد آن پرداخته است. این نوشتار با بررسی مستندات قفاری، نشان داده است تمام <em>کافی</em> حاصل نگارش کلینی بوده و روایاتی که قفاری به آنها استناد کرده، هیچگونه دلالتی بر تحریف قرآن ندارند، بلکه بیان میکنند امامان شیعه به تمام معانی ظاهری و باطنی قرآن آگاهی کامل دارند.دانشگاه ادیان و مذاهبشیعه پژوهی2423-412541420180823The History of Imamites Theology in Transoxanien (Mawara ul nahr) up to the Fifth Centuryتاریخ کلام امامیه در ماوراءالنهر تا قرن پنجم هجری6786111643FAعلیرضا زکیزاده رنانیدکتری شیعهشناسی دانشگاه ادیان و مذاهب، محقق و پژوهشگرJournal Article20180305The history of Imamites Theology is among the important fields that demands <strong>s</strong>ystematic and serious studies. During the Shia history, some areas that contain a large number of Shiites provided a good setting for the constitution of influential and authoritative Seminaries. However, there isn’t any comprehensive study about Transoxanien, Mawara ul nahr (part of Middle Asia) which includes a large part of the region. The present study tries to, by using analytical- descriptive method, elaborate on the following subjects which are among the most important issues in this geographical area: identifying the outstanding theological figures and typology of their works, detecting the intellectual movements of other schools penetrating to this field and their interactions, and, lastly, the causes of stagnation and fading of this theological school. Mawara ul nahr has been under the influence of three intellectual movements: Kufah, Qom and Baghdad, and the most important one is Qom. However, the religious scholars of Mawara ul nahr have not the same views as the elders of the school thought of Qom. They regard the narrations of extremists who were trustee in Hadiths legitimate.تاریخ کلام امامیه از مباحثی است که نیازمند مطالعات جدی و پژوهشهای روشمند است. در طول تاریخ تشیع برخی مناطق جغرافیایی که محل تجمع تودههای شیعی بوده، زمینه تشکیل حوزههای علمی قدرتمند و تأثیرگذاری را فراهم آورده است. در این میان، راجع به حوزه ماوراءالنهر (بخشی از آسیای میانه)، که مناطق گستردهای را نیز در بر دارد، هنوز بررسی جامعی نشده است. از جمله مطالب ضروری درباره این منطقه جغرافیایی، شخصیتهای برجسته کلامی و نیز گونهشناسی آثار ایشان، ردیابی جریانهای فکری راهیافته از مکاتب دیگر به این حوزه و نحوه تعامل ایشان با دیگر مکاتب کلامی و در پایان علل رکود و از بین رفتن این مدرسه کلامی است، که در این نوشتار به روش توصیفیتحلیلی درباره آن سخن گفتهایم. حوزه ماوراءالنهر از سه جریان فکری مدرسه کوفه، قم و بغداد اثرپذیری داشته و بیشترین اثرپذیری آن از جریان فکری مکتب قم بوده است، با این تفاوت که مشایخ ماوراءالنهر همانند مشایخ مکتب قم نبوده و نقل روایت از گروه متهمان به غلوی را که مأمون در حدیث بودند، جایز میدانستند.دانشگاه ادیان و مذاهبشیعه پژوهی2423-412541420180915The Effects of Shiite governments of Deccan on Spread of Shiism in That Areaتأثیر حکومتهای شیعهمذهب دکن در گرایش به تشیع در این منطقه87104111646FAمحمود صادقی علویاستادیار گروه تاریخ و تمدن ملل اسلامی دانشگاه پیام نور، ایران، تهرانJournal Article20180321<strong>Shiite government of Deccan influence to Spread of Shiism</strong><br /><strong> Abstract :</strong><br /><strong> the establishment of Bahmani government And Sunni rulers supporting Of Shiism , caused Migrate Large groups of Shia and Sadat From different parts To Deccan. Following the downfall of Bahmani government , Their successors Such as Qutb Shahi, nezam shahi and Adil Shahi recognize Shiism. As the official religion of your rule.</strong><br /><strong> The rulers of these states did numerous measures in order to support the religion. This led to emigrated a lot of Shiites fram different places including the Iran and Iraq To Deccan in this period and enjoy the support of the rulers of these states. In this research we want to Review These Shiite rulers And Shiites immigrants to Deccan region actions, What effect had on the spread of Shiism among the indigenous people.By examining the various sources, Eventually, the result was that the The actions of these governments make the people of this area familiar with the Shi'i, not the tendency towards this religion.</strong><br /><strong> Keyword :</strong><br /><strong> Deccan Shiites, Adil Shahi dynasty, Qutb shahi dynasty, Nzam shahi dynasty, Shi'ism in India</strong>چکیده<br /> تأسیس حکومت بهمنیان و حمایت حکام سنیمذهب آن از شیعیان و سادات باعث شد از این زمان بسیاری از گروههای آنان از نقاط مختلف به منطقه دکن هجرت کنند. پس از انقراض حکومت بهمنیان، جانشینان آنها یعنی قطبشاهیان، نظامشاهیان و عادلشاهیان مذهب شیعه را به عنوان مذهب رسمی حکومت خود اعلام کردند. حکام این حکومتها اقدامات فراوانی برای حمایت از مذهب تشیع انجام دادند که باعث شد شیعیان فراوانی از نقاط مختلف، از جمله ایران و عراق، در این دوره به دکن مهاجرت کنند و از حمایت حکام این حکومتها برخوردار شوند. در این پژوهش به دنبال آنیم که با بررسی منابع کتابخانهای موجود، نشان دهیم اقدامات این حکام شیعهمذهب و شیعیان مهاجر به منطقه دکن در این دوره تا چه اندازه در گسترش تشیع در بین مردم بومی منطقه مؤثر بوده است. با بررسی منابع مختلف نهایتاً این نتیجه حاصل شد که اقدامات این حکومتها بیش از هر چیز باعث آشنایی مردم این منطقه با تشیع شده است، نه گرایش به این مذهب.دانشگاه ادیان و مذاهبشیعه پژوهی2423-412541420180823The Changes of Quran’s Interpretation in Shiite Sect during Safavid Periodتحولات تفسیر قرآن در مذهب شیعه در عصر صفوی105128111638FAمحمد مولویاستادیار دانشگاه بین المللی امام خمینی ره قزوین0000-0002-2694-2384محمدحسن شاطریدکترای علوم قرآن و حدیثJournal Article20180223Recognizing the Shiite Doctrine in Safavid dynasty in Iran – from tenth century to the middle of twelfth century – and spreading the religious atmosphere of Twelfth Imamiyah have left various effects on the different fields of religious sciences especially on the Qur'an’s interpretation. As a result, there arose some critical changes. Some of the changes are as follow: appearance and expansion of traditionalism movement in Shiite seminaries, extensive writing of interpretation based on hadiths, fading the theological approaches in the interpretation of the Qur'an, developing the jurisprudential interpretation, harsh blaming of the Shiite scholars on the caliphs, growing tendency toward hermeneutics, tending to philosophy and applying it in interpretation, emphasizing on using the infallibles’ traditions, getting away from basics, viewpoints and methods of Sunni interpretation, and excessive attention toward the verses concerning Imams’ virtues. The present article, by using descriptive - analytical method and deep studying of the exegetical and historical works of Safavid dynasty, has analyzed interpretative changes occurring in this period.رسمیت یافتن مذهب تشیع در دوران حکومت صفوی در ایران، در فاصله سده دهم تا نیمه سده دوازدهم هجری، و یکپارچهشدن فضای مذهبی ایران به سود تشیع دوازدهامامی تأثیرات گوناگونی در حوزههای مختلف دانشهای دینی، از جمله تفسیر قرآن، بر جا نهاد و دگرگونیهایی را در این حوزه موجب شد. برخی از این تحولات عبارتاند از: پیدایش و گسترش جریان اخباریگری در حوزههای علمی شیعه، نگارش گسترده تفاسیر روایی، کمرنگشدن رویکرد کلامی در تفسیر، رونقیافتن تفسیر فقهی، خردهگیری تند عالمان از جریان خلافت، گرایش به تأویلگرایی، گرایش به فلسفه و بهکارگیری آن در تفسیر، پافشاری مفسران بر بهکارگیری روایات معصومان (ع) در تفسیر، فاصلهگرفتن از مبانی، دیدگاهها و روشهای تفسیری اهل سنت، و گسترش بیش از پیش تأویلگرایی در آیات فضایل. پژوهش حاضر با روش توصیفیتحلیلی و مطالعه ژرفکاوانه آثار تفسیری و تاریخی زمان صفویه تحولات تفسیری این دوران را تحلیل کرده است.دانشگاه ادیان و مذاهبشیعه پژوهی2423-412541420180901Religious and Political Challenges of Ayyubid Dynasty and Shiism with Emphasis on Social and Intellectual Consequencesچالشهای سیاسی و مذهبی ایوبیان و تشیع با تأکید بر پیامدهای فکری و اجتماعی129142111703FAسیدابوالحسن نوابدانشیار گروه مذاهب فقهی، دانشگاه ادیان و مذاهب قم.Journal Article20180501After the death of Al-Azed le Din ul llah, the last caliph of Fatimid Dynasty in 567 AH, Salah ul Din Ayyubi declared the end of the Fatimid Caliphate and proclaimed Egypt as the Abbasid dominion. He ordered to preach a Khutba (Sermon) in Egypt to introduce Mostazi (575-566) as an Abbasid caliph. Then Egypt entered a new phase of history. Shiism was replaced by Sunnism, Ayyubid succeeded Fatimid, and Al- Azhar university was replaced by Shafii and Maleki schools. Ayyubids caused many troubles for the Shiites and they did their best to eradicate Shiism. They established Abbasid dynasty in Egypt, in consequence, Hafizi Ismailians were molested and a lot of them were killed. During this period, Shia suffered a great deal and faced numerous political and intellectual changes. The present paper tries to analyze and describe the situation of this period.چکیده<br /> با مرگ «العاضد لدین الله»، آخرین خلیفه فاطمی در سال ۵۶۷ق، صلاحالدین ایوبی با اعلام پایان خلافت فاطمیان، مصر را قلمرو عباسیان خواند و فرمان داد در قاهره به نام خلیفه عباسی، مستضیء (566ـ575ق)، خطبه بخوانند. از آن پس، مصر وارد مرحله جدیدی از تاریخ خود شد. تشیع جای خود را به تسنن داد، حکومت از فاطمیان به ایوبیان رسید و دانشگاه الأزهر جای خود را به مکتبخانههای شافعی و مالکی بخشید. ایوبیان بر تودههای شیعی سخت گرفتند و برای نابودی کامل مذهب شیعه در این منطقه دست به اقدامات جامعی زدند. سلسله ایوبیان را در مصر بنا نهادند که در اثر آن، اسماعیلیان حافظی مورد آزار و اذیت قرار گرفتند و بسیاری به قتل رسیدند. در این دوران شیعیان دوران سختی را تجربه کردند و با تحولات سیاسی و فکری مختلفی روبهرو شدند. این نوشتار درصدد تحلیل این دوره است.دانشگاه ادیان و مذاهبشیعه پژوهی2423-412541420180823نسخه کاملنسخه کامل این شماره به همراه تصویر جلد آن به منظور چاپ در صورت نیاز به نسخه چاپی115284982FAJournal Article20190313