دانشگاه ادیان و مذاهبشیعه پژوهی2423-41252620160521An overview to the evolution of rajah narrations' place in the sources of Imammismنگاهی به تطور جایگاه روایات رجعت در منابع امامیه72643149FAساجده یوسفیدانشآموخته کارشناسی ارشد شیعهشناسی، دانشگاه ادیان و مذاهب قممحمد جاوداناستادیار شیعهشناسی دانشگاه ادیان و مذاهب قمJournal Article20160221 <br />Between the narrations of rajah (return from theth), what has been more prevalenced until before 4<sup>th</sup> century A.H. and drawn attention of narrators are the <em>Dabbah, Asa</em> and <em>maysam</em> narrations. The number of these narrations isn't much and was considered as a representer of one of the dignities of Imamate. From the 4<sup>th</sup> A.H. century (beginning of the <em>great occultation</em>) until the 9<sup>th</sup> A.H. century narrating the other narrations of rajah increased and although their number is more than past but altogether they are not much. These narrations which speak of the return from death, have been categorized as the news of the events after the appearance of 12<sup>th</sup> Imam and have not an independent field in the news of his appearance. From the 9<sup>th</sup> century A. H., the number of the narrations of rajah has had a serious increase and has has been distinguished from the other news of the events after the appearance of 12th Imam, as there has been a spacious independent field or even book assigned to them among the narrational books.از میان روایات رجعت آنچه بیشتر تا پیش از قرن چهارم رواج داشته و توجه محدثان را به خود جلب کرده، روایات <em>دابّه</em> و <em>عصا</em> و <em>میسم</em> است. تعداد این روایات اندک بوده و بیانگر شأنی از شئون امامت تلقی میشده است. از سده چهارم (آغاز غیبت کبری) تا سده نهم، نقل سایر روایات رجعت فزونی یافته و هرچند شمارشان بیش از گذشته است، اما رویهمرفته پرشمار نیست. این روایات، که از بازگشت پس از مرگ سخن میگویند، در شمار اخبار حوادث پس از ظهور امام دوازدهم جای گرفتهاند و بابی مستقل از سایر اخبار حوادث ظهور به خود اختصاص ندادهاند. از قرن نهم به بعد، شمار روایات رجعت فزونی جدی یافته و از سایر اخبار مربوط به حوادث پس از ظهور، ممتاز شده است، به طوری که در کتب حدیثی باب مستقلِ مفصلی یا حتی اثر مستقلی به آنها اختصاص یافته است.<br /> https://shia.urd.ac.ir/article_43149_8310ef8f4e426c1dca48f8f035ee6d91.pdfدانشگاه ادیان و مذاهبشیعه پژوهی2423-41252620160521The Reinterpretation of the Apparent Meanings of Religious Texts According to Allamah Majlisiنظریه تأویل ظواهر دینی نزد محمدباقر مجلسی274243150FAمحمد عظیمیدانشجوی دکتری شیعهشناسی، دانشگاه ادیان و مذاهبمحمد غفورینژاداستادیار گروه شیعهشناسی، دانشگاه ادیان و مذاهبJournal Article20160301Contrary to many thinkers who feel that ‘tawil’ (i.e. interpreting a religious text in a manner that goes against its apparent meaning) is something related to external realities, Allamah Majlisi is of the opinion that it is related to the meanings of words. He says that the reinterpretation of the apparent meanings of religious texts is a type of metaphorical usage [of the words used therein]. He also considers the hidden, philosophical and mystical re-interpretations of religious texts to be incorrect. Allamah Majlisi has a methodical reaction to the reinterpretation of religious texts. He says that the permissibility of the reinterpretation of religious texts depends upon certain conditions some of which are the following: the new meanings should not contradict rational proofs or the necessary principles of religion, it should be compatible with the apparent meanings of the text, it should also be compatible with the apparent meanings of the other religious texts and finally, it should be compatible with the context of the text as a whole. Also, the following are some of the things that prevent the reinterpretation of a religious text according to Allamah Majlisi: The new meaning contradicts religious consensus, the reason why the apparent meanings of the text was rejected in the first place is incorrect and the apparent meaning of the text is explicit. Based upon these principles, Allamah Majlisi reinterprets religious texts in ways that go against their apparent meaning in certain cases. At the same time, in contrast, some have adamantly opposed reinterpretation of religious texts and have absolutely rejected them.مجلسی، برخلاف برخی اندیشمندان که تأویل را ناظر به واقعیت خارجی میدانند، آن را ناظر به معانی الفاظ تلقی میکند. وی تأویل ظواهر را از مقوله استعمال مجازی قلمداد میکند و تأویلات رمزی باطنیه و فلاسفه و عرفا را مردود میداند. مجلسی با تأویل متون دینی مواجههای روشمند دارد. وی جواز تأویل را مشروط به اموری میداند که مخالفنبودن معنای مؤول با ادله عقلی و ضروریات دین، مناسبت با ظاهر کلام، مطابقت با دیگر ظواهر و موافقت با سیاق از آن جمله است. چنانکه اموری همچون مخالفت معنای تأویلی با اجماع، ناتمامبودنِ دلیلِ اعراض از معنای ظاهری و صراحت لفظ در معنای ظاهری از جمله موانع تأویل نزد او است. وی بر اساس این ضوابط در مواضعی به تأویل متون دینی همت گماشته است. در عین حال، در مقابل برخی تأویلات بهشدت موضعگیری کرده و آنها را مردود دانسته است.https://shia.urd.ac.ir/article_43150_3561d458c31461e734223c4d873b9f9c.pdfدانشگاه ادیان و مذاهبشیعه پژوهی2423-41252620160521An investigation into Imam Hussein's Confrontation and Imam Hasan's Treaty: An Approach and Actionجستاری در رویارویی امام حسین (ع) با صلح امام حسن (ع)؛ رویکرد و کنش436543151FAسیدعلیرضا واسعیدانشیار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامیJournal Article20160622Many works have been written and produced about the character and role of Imam Hussein (AS), especially for what concerns the event of Ashura, but there isn't prominent research about his life before Ashura such as his presence and role in the period of his imamate and his brothers' especially his efficiency in establishing Hasan–Muawiya treaty . This paper attempts tostudy Imam Hussein's approach and action according to early sources' data and using historical Hermeneutics. The central question is how Imam Hussein encounters with the issue of Hasan–Muawiya treaty? And the main hypothesis is that Imam Hussein (AS), like Imam Hassan (AS) based on the interests of the Islamic Ummah and preserving the lives of the people showed his commitment to the treaty and abided by it. However, in the beginning, there were concerns about it according to some estimates.در خصوص شخصیت و نقش امام حسین (ع)، بهویژه آنچه مربوط به واقعه عاشورا است، نوشتهها و آثار بسیاری پدید آمده، اما در خصوص زندگی پیش از عاشورایی ایشان، از جمله حضور و نقشآفرینیاش در عهد امامت و خلافت برادرش امام حسن (ع)، بهویژه کارکردی که در جریان شکلگیری پیمان صلح با معاویه و واکنشی که پس از آن داشت، پژوهش و مداقه چندانی صورت نگرفته است. این مقاله میکوشد بر اساس دادههای منابع اولیه و بهرهگیری از روش هرمنوتیک تاریخی و بسترشناسی، رویکرد و کنش آن حضرت را به عنوان یکی از بزرگان اهل بیت (ص) بررسی و تحلیل کند. با این پرسش محوری که: امام چگونه با مقوله صلح با معاویه مواجه شده است؟ فرضیه اصلی مقاله آن است که امام حسین (ع)، همچون امام حسن (ع) بر مبنای اصل مصالح امت اسلامی و حفظ جانهای مردم، پایبندی خود را به صلحنامه نشان داد و تا آخر بر آن استوار بود، هرچند در آغاز، طبق برآوردهایی راجع به آن دلنگرانیهایی داشت.https://shia.urd.ac.ir/article_43151_f3b5301f9624b791521c0ae8f5ccfc73.pdfدانشگاه ادیان و مذاهبشیعه پژوهی2423-41252620160521The Role of Time and Space, and their Requirements, in Studying of Ashura Reportsنقش زمان و مکان و مقتضیات آنها در بررسی گزارشهای عاشورایی678943152FAابراهیم گودرزیکارشناس ارشد تاریخ تشیع پژوهشگاه حوزه و دانشگاهمنصور داداش نژاددانشیار گروه تاریخ پژوهشگاه حوزه و دانشگاهJournal Article20160204 <br />Time and space are two basic elements forming the historical events and without them, affirmation and conception of any events is not possible. Therefore one of the important tools for evaluating the historical news, being considerable and used by some historians, is studying the events time and space requirements. One of these events, is the great event of Ashura that was occurred in 61 AH, and the reports of this event always are studied by experts and intellectuals because of it quiddity. However a glimpse to speech of event analysts, and their conception has shown that most of them don’t have enough attention and accuracy to the basic issue that is necessity for studying Ashura reports. This article analyses some reports of insurrection in aspect of time and space requirements and prove loss of that, how provide the base of incorrect analysis of Imam hussein's movement.زمان و مکان دو عنصر اساسی تشکیلدهنده حوادث تاریخیاند و بدون آنها تصور و تصدیق هیچ واقعهای امکانپذیر نخواهد بود. از اینرو یکی از ابزارهای مهم ارزیابی اخبار تاریخی که از گذشته نیز مورخان به آن توجه داشته و از آن استفاده کردهاند بررسی مقتضیات زمانی و مکانی رخدادها است. یکی از این رویدادها حادثه عظیم عاشورای سال 61 ه.ق. است که گزارشهای مربوط به آن، به منظور بررسی چرایی و چیستی آن واقعه، همواره محل رجوع و مطالعه صاحبنظران و اندیشمندان بوده و هست. با این حال، نگاهی به سخن تحلیلگران حادثه و برداشت آنان از برخی اخبار، بیانگر فقدان توجه و دقت کافی بیشتر آنها در مسئله اساسی لزوم بررسی موقعیت زمانی و مکانی گزارشهای عاشورایی است. مقاله حاضر با روش توصیفی- تحلیلی برخی گزارشهای قیام را از لحاظ اقتضائات زمانی و مکانی میکاود و نشان میدهد که فقدان آن چگونه زمینه پیدایی تحلیلهای نادرست را از نهضت سیدالشهداء (ع) فرآهم آورده است.https://shia.urd.ac.ir/article_43152_602fbe4c6d755fe1b7eb701aa5003405.pdfدانشگاه ادیان و مذاهبشیعه پژوهی2423-41252620160521Position of Imams' Gates, A Critique:
Study of the Book" Confidants of Ahl al-Bayt's Privacy"منصب بابیت امامان در ترازوی نقد بررسی محتواشناسانه با توجه به کتاب رازداران حریم اهل بیت (ع)9112343153FAنعمتالله صفری فروشانیدانشیار جامعة المصطفی العالمیةJournal Article20160111There is a view that a key position named Gates of Imams (AS) in the era of presence and the minor occultation existed and some people as the Gates were introduced. However from the minor occultation, some of the Imami and Nasiri authors have offered a list of Imams' gates, but the best and most comprehensive one in explaining the theory of gates from Imam's point of view in this period have been offers by Javad Soleimani in his book" Confidants of Ahl al-Bayt's Privacy ". Whereas this theory needs to be criticizing based on citation and content and this paper focuses on content. So this question is answered that to what extent the theory of Imams' gates in terms of content according to Soleimani's explanation is authentic? The importance of addressing this issue is because theory of Imams' gates has consequences in Shiite belief system and can make changes in it. In the end, it comes to the conclusion that this theory has no status in Shiite beliefs and historical studies have not confirmed it.دیدگاهی وجود دارد مبنی بر اینکه منصبی کلیدی با عنوان بابیت ائمه (ع) در عصر حضور و غیبت صغرا وجود داشته و افرادی به عنوان ابواب معرفی میشدند. هرچند از عصر غیبت صغرا تعدادی از مؤلفان امامی و نصیری فهرستی از بابهای معصومان مطرح کردهاند، اما بهترین و جامعترین تبیین نظریه بابها از دیدگاه امامیه را، در عصر حاضر، جواد سلیمانی در کتاب <em>رازداران حریم اهل بیت (ع)</em> به دست داده است. حال آنکه این نظریه نیاز به نقد استنادی و محتوایی دارد که در این تحقیق تمرکز بر نقد محتوایی است. به این ترتیب به این پرسش پاسخ داده میشود که: نظریه بابهای امامان از لحاظ محتوایی با توجه به نظریهای که سلیمانی تبیین کرده از چه میزان اعتبار برخوردار است؟ اهمیت پرداختن به این مسئله از آنرو است که نظریه بابیت پیامدهایی در نظام اعتقادی امامیه دارد و میتواند تحولی در آن ایجاد کند. این مقاله با دو رویکرد کلامی و تاریخی به نظریه بابیت میپردازد و از روشهای کلامی، تاریخی و رجالی استفاده میکند. در انتها به این نتیجه میرسد که بابیت جایگاهی در اعتقادات امامیه ندارد و بررسیهای تاریخی نیز آن را تأیید نمیکند.https://shia.urd.ac.ir/article_43153_3c7a030b33ba92ce50ffd50315c707d8.pdfدانشگاه ادیان و مذاهبشیعه پژوهی2423-41252620160521Shi'a and the Social History of Iranians in the Safavid Eraتشیع و تاریخ اجتماعی ایرانیان در عصر صفوی12515043154FAعلیاکبرعلی اکبر نیکزاددانشجوی دکتری تاریخ تشیع، دانشگاه ادیان و مذاهب قمحسین حمزهدانشجوی دکتری تاریخ تشیع، دانشگاه ادیان و مذاهب قمJournal Article20160105Different factors have influenced the formation of the social history of every nation or the followers of every religion. For a multifaceted investigation of the social history of any nation, all the causes and factors which play a role in creating its social history must be taken into consideration. One of the above- mentioned causes or factors is paying attention to the functions of religions and religious denominations, which is considered as one of the highly influential components in the social history and the collective identity of nations. <br />This paper has used Annales Method in historiography so as to examine the role of religion as well as Shiite school of thought in Iran in Safavid era, looking at history through a sociological lens. The most significant achievement of the present research is identifying and analyzing some of the beliefs, rituals, institutions and symbols of Shiite school, which have played a positive role in creating the collective identity of Iranians in Safavid era. Therefore, the present study has explored factors and issues which had a great influence on the social behaviors and performance of Iranians in Safavid era, and strengthened the Shiite identity in Iranian society and thus separated them from non-Shiite societies on one hand, and paved the ground for the creation of an independent Shiite nation on the other.مؤلفههای گوناگونی در شکلگیری تاریخ اجتماعی هر ملت یا پیروان هر مذهبی مؤثر است. بررسی همهجانبه تاریخ اجتماعی هر ملتی، نیازمند توجه به تمامی علل و عواملی است که در فرآیند شکلگیری تاریخ اجتماعی آنها دخالت دارد. از جمله این علل و عوامل، توجه به کارکردهای دین و مذهب است که از مؤلفههای بسیار تأثیرگذار در تاریخ اجتماعی و هویت جمعی ملتها به شمار میرود. نوشتار حاضر از روش تاریخنگاری مکتب آنال، و با نگاه و گرایش جامعهشناسانه به تاریخ، برای بررسی نقش دین و مذهب تشیع در ایران عصر صفوی بهره جسته است. مهمترین دستاورد و یافته این نوشته، شناسایی و تحلیل برخی از باورها، آیینها، نهادها، و نمادهای شیعی است که در فرآیند شکلگیری هویت جمعی ایرانیان این دوره، نقش و کارکرد مثبتی داشته است. از اینرو این نوشتار عوامل و موضوعاتی را بررسی کرد که در عملکرد و رفتار اجتماعی ایرانیان عصر صفوی، تأثیرگذار بود و با تقویت هویت شیعی در جامعه ایرانی، از سویی زمینه جدایی آنان از جوامع غیرشیعی، و از دیگر سو مقدمات شکلگیری ملت و کشور شیعی مستقلی را فراهم کرد.https://shia.urd.ac.ir/article_43154_e002a65bd1470b8d41a868e3b549a975.pdfدانشگاه ادیان و مذاهبشیعه پژوهی2423-41252620160521the complete version of this issueنسخه کامل این شماره به همراه تصویر جلد آن به منظور چاپ در صورت نیاز به نسخه چاپی160150323FAJournal Article20170920https://shia.urd.ac.ir/article_50323_26566a170e5de01cdcc04ed4f65eac85.pdf