دانشگاه ادیان و مذاهبشیعه پژوهی2423-412561820200822Adapting the Pattern of Individual-educational (Cultural) Invitation to the Invitation of the Prophet (Ṣ) in Meccaتطبیق الگوی دعوت فردیتربیتی (فرهنگی) بر دعوت پیامبر (ص) در مکه734119780FAعلی علی محمدیدانشجوی دکتری شیعهشناسی، دانشگاه ادیان و مذاهب، قم، ایران .مجید کافیاستادیار گروه جامعهشناسی، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، قم، ایرانمحمدحسن نادمدانشیار گروه شیعهشناسی، دانشگاه ادیان و مذاهب، قم، ایرانJournal Article20200710Among the important patterns of invitation are the individual-cultural pattern and social-structural pattern. According to the former, the invitation is more individual and the goal is to convey the message to each audience. In this psychological pattern, the audience is very influential in the effectiveness of the invitation, however, the type of social class and social structures are not considered. In this study, the invitation of the Prophet of Islam (Ṣ) in the era of Mecca is analyzed by the qualitative method of pattern matching. The research results show that it is not correct to be content with the individual aspects of the audience and ignore the social characteristics and patterns for a complete analysis. The invitation of the Prophet (Ṣ) in Mecca, although it was mostly individual, sometimes used the characteristics of a social pattern, for example in warning relatives and sending letter to <em>Najj</em><em>āshī</em>. On the basis of this hypothesis, a two-dimensional pattern can be proposed for the Holy Prophet's (Ṣ) invitation in Mecca. In this paper, using the pattern matching method, we try to identify the criteria and characteristics of the invitation pattern, and then adapt them to the Prophet's invitation method during Mecca and also after his advent there in order to see based on what kind of invitation pattern (i.e. individual, cultural or social-structural), his invitation in Mecca can be explained and analyzed<strong>.</strong>از الگوهای مهم دعوت، الگوی فردیفرهنگی و اجتماعیساختاری است. در الگوی اول، دعوت بیشتر جنبه فردی دارد و هدف، رساندن پیام به هر یک از مخاطبان است. در این الگوی روانشناختی، مخاطب در اثرپذیری دعوت بسیار تأثیرگذار است، اما به نوع طبقه اجتماعی و ساختارهای اجتماعی توجهی نمیشود. در این پژوهش، دعوت پیامبر اسلام k در دوران مکه با روش کیفی تطبیق الگو تحلیل میشود. نتایج پژوهش نشان میدهد که بسندهکردن به جنبههای فردی مخاطبان و بیتوجهی به شاخصهها و مدلهای اجتماعی برای تحلیل کامل، صحیح نیست. دعوت پیامبر k در مکه به رغم آنکه بیشتر جنبه فردی داشت، اما گاهی، مثلاً در انذار خویشاوندان و ارسال نامه به نجاشی، شاخصههای مدل اجتماعی را به خدمت میگرفت. بر اساس این فرضیه میتوان برای دعوت پیامبر اکرم k در مکه مدلی دوبعدی مطرح کرد. در این تحقیق، با استفاده از روش تطبیق الگو، درصدد شناخت معیارها و شاخصههای مدل دعوت و تطبیق آن بر سیره و روش دعوت پیامبر اسلام k در دوران مکه و پس از بعثت هستیم تا ببینیم نوع دعوت ایشان در مکه بر اساس چه نوع مدل دعوتی (فردیفرهنگی یا اجتماعیساختاری) تبیین و تحلیل میشود.https://shia.urd.ac.ir/article_119780_fd61be66755671d6c865a825b79830fa.pdfدانشگاه ادیان و مذاهبشیعه پژوهی2423-412561820200822Doctrinal Requirements and Practical Functions of Believing in Badāʼ based on the Verses of the Qurān and Narrations of the Household of the Prophet's (AS)لوازم اعتقادی و کارکردهای عملی باور به بداء بر پایه آیات و روایات اهل بیت(ع)3553119781FAاکبر باقریدانشآموخته دکتری مذاهب کلامی، دانشگاه ادیان و مذاهب، قم، ایران.حسن علی آبادیدانشآموخته کارشناسی ارشد مذاهب کلامی، دانشگاه ادیان و مذاهب، قم، ایران .Journal Article20200411The doctrine of <em>Badāʼ</em> (alteration in the divine will) is one of the theological characteristics and distinguishing features of Imami Shiites. The Qurānic origin of believing in this doctrine is the ideological and practical confrontation of the Holy Prophet (Ṣ) with the Jews. The Jews believed in the closure of God's hand in the planning of the universe after creation, but the Prophet (Ṣ), according to the verses of the Qur'an, believed in God's free hand in running the affairs of the universe. The Imams (AS) also prevented the Shias from falling into the abyss of denying the role of God in the world by introducing monotheistic teachings and emphasizing "the departure from the two limits" (the limit of denial and similitude) and suggesting the doctrine of <em>Badāʼ</em>. This belief, which is similar to the abrogation in pre-Islamic religions, was introduced and spread among the Shias by quoting verses from the Qur'an. The belief has two practical-ideological and behavioral roles for believers. The practical role is noteworthy in terms of emphasizing that God is absolutely and always free hand in running the universe, understanding that there is no way to change the divine knowledge, and recognizing the diversity of <em>Qa</em><em>ḍā</em> (divine decree) and <em>Qadar</em> (predestination). The practical role of believing in this doctrine in human performance is also rooted in the belief in non-rule of determinism in the universe and the significant role of human beliefs and behavior in changing divine destiny, so that man considers correcting beliefs, following the path of guidance and performing righteous deeds to be influential in changing divine destinies. Furthermore, the practical role creates the greatest motivation in humans for self-purification in order to abandon false beliefs and bad deeds and causes them to play a role in worldly and otherworldly affairs.آموزه بداء یکی از اختصاصات کلامی و وجوه تمایز شیعه امامیه از سایر مسلمانان است. منشأ قرآنی باور به این آموزه، مواجهه عقیدتی و عملی پیامبر اکرم k با یهود است. یهودیان معتقد به بستهبودن دست خدا در تدبیر کائنات پس از خلقت بودند، اما پیامبر بر اساس آیات قرآن به بساطت دست الاهی در امور عالم قائل بوده است. امامان j نیز با مطرحکردن معارف توحیدی و تأکید بر «خروج عن الحدین» (حد تعطیل و تشبیه) و پیشکشیدن آموزه بداء، شیعیان را از درافتادن به ورطه تعطیلِ نقش خداوند در عالم بازداشتند. آموزه بداء، که مشابه نَسخْ در شرایع پیش از اسلام است، با استناد به آیات قرآن در میان شیعیان مطرح شد و گسترش یافت. این عقیده دو نقش کاربردی عقیدتی و رفتاری برای باورمندان در پی دارد. نقش کاربردی تصحیح اعتقاد توحیدی آموزه بداء از حیث تأکید بر فاعل مایشاء بودن مستمر خدا در عالم هستی، راهنیافتن تغییر در علم الاهی و شناخت تنوع قضا و قدر الاهی در خور توجه است. نقش کاربردی باور به این آموزه در عملکرد انسان نیز در باور به حاکمنبودن جبر در عالم هستی و نقش چشمگیر عقاید و رفتار انسان در تغییر قضا و قدر الاهی ریشه دارد، به طوری که تصحیح عقاید و طیّ طریق هدایت و انجامدادن اعمال صالح را در تغییر مقدرات الاهی خویش مؤثر میبیند؛ بیشترین انگیزه را در خودسازی برای ترک عقاید باطل و اعمال ناپسند در انسان ایجاد میکند و موجب نقشآفرینی وی در امور دنیوی و اخروی میشود.https://shia.urd.ac.ir/article_119781_1746a08f41355759f5651cb4813b4178.pdfدانشگاه ادیان و مذاهبشیعه پژوهی2423-412561820200822Investigation of Cursing and Insulting the Opponents of the Household of the Prophet (Ṣ)واکاوی سبّ و شَتم مخالفان اهل بیت پیامبر (ص)5579119782FAمحمد علی حیدری مزرعه آخونداستادیار گروه علوم قرآن و حدیث، دانشگاه یزد، یزد، ایران.مریم لندرانیدانشآموخته کارشناسی ارشد علوم قرآن و حدیث، دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم، میبد، ایران .بمانعلی دهقان منگابادیدانشیار گروه علوم قرآن و حدیث، دانشگاه یزد، یزد، ایران .Journal Article20190102Among the Shiite hadīth sources, there is a statement implying that the Household of the Prophet (Ṣ) have ordered their opponents to be insulted and cursed; "<em>Na</em><em>ḥ</em><em>nu Ma</em><em>‘ā</em><em>shira Ban</em><em>ī</em><em> H</em><em>ā</em><em>shim Na</em><em>ʼ</em><em>muru Kib</em><em>ā</em><em>ran</em><em>ā</em><em> wa </em><em>Ṣ</em><em>igh</em><em>ā</em><em>ran</em><em>ā</em><em> bi Sabbi-him</em><em>ā</em><em> wa al-Bar</em><em>āʼ</em><em>ah min Hum</em><em>ā</em>" (We, the company of the <em>Ban</em><em>ī</em><em> H</em><em>ā</em><em>shim</em>, command our elders and children to swear at the two and dissociate from them). <em>Kash</em><em>ī</em> first brought up this hadith in the fourth century AH in his <em>Rij</em><em>ā</em><em>l</em> book (A book concerning the reliability of hadīth transmitters). Until the twelfth century, there was no trace of the mentioned statement in the hadīth books. Afterwards, the <em>Akhb</em><em>ā</em><em>ri</em> scholars quoted the statement with a slight difference in the books <em>‘</em><em>Aw</em><em>ā</em><em>mil al-</em><em>‘</em><em>Ul</em><em>ū</em><em>m</em>, <em>Bih</em><em>ā</em><em>r al-Anw</em><em>ā</em><em>r</em> and <em>R</em><em>ī</em><em>y</em><em>āḍ</em><em> al-Anw</em><em>ā</em><em>r</em> from <em>Rij</em><em>ā</em><em>l </em>book by Kashī. The hadīth has additions and is cluttered, and the statement is the saying of <em>Sayyid Himyar</em><em>ī</em> from the <em>Kiys</em><em>ā</em><em>n</em><em>ī</em><em>yih </em>sect not from the Infallible Imam (AS). In addition, in the chain of narration, there are transmitters such as <em>Na</em><em>ṣ</em><em>r ibn </em><em>Ṣ</em><em>ab</em><em>āḥ</em>, <em>Ish</em><em>ā</em><em>q ibn Mu</em><em>ḥ</em><em>ammad Ba</em><em>ṣ</em><em>r</em><em>ī</em><em> and Mu</em><em>ḥ</em><em>ammad ibn Jumh</em><em>ū</em><em>r </em><em>‘</em><em>Amm</em><em>ī</em> who are among the <em>Gh</em><em>ā</em><em>l</em><em>ī</em><em>y</em><em>ā</em><em>n </em>(exaggerators). Since the phenomenon of cursing and insulting the opponents of Shiism and the Infallible Imams is highlighted in the view of <em>Kiys</em><em>ā</em><em>n</em><em>ī</em><em>yih and Gh</em><em>ā</em><em>l</em><em>ī</em><em>y</em><em>ā</em><em>n, </em>it can be concluded that the above-mentioned statement is additional, apocryphal and weak. Moreover, the content of the statement contradicts the verses of the Qurān and the hadīths of the Infallibles.در میان منابع حدیثی شیعه عبارتی وجود دارد با این مضمون که اهل بیت پیامبر 'Jبه سبّ و شَتم مخالفانشان دستور دادهاند: «نَحْنُ مَعَاشِرَ بَنِی هَاشِمٍ نَأْمُرُ کبَارَنَا وَ صِغَارَنَا بِسَبِّهِمَا وَالْبَرَاءَةِ مِنْهُمَا». اولین بار کشّی در قرن چهارم هجری قمری در کتاب رجالی خویش این سخن را پیش کشید. تا قرن دوازدهم اثری از این سخن در کتابهای روایی نبود تا اینکه در قرن دوازدهم علمای اخباری در کتابهای <em>عوالم العلوم</em>، <em>بحار الانوار</em> و <em>ریاض الانوار</em> دیگر بار با اندک تفاوتی به نقل از <em>رجال</em> کشی این سخن را ذکر کردند. حدیث مزید و مضطرب است و این عبارت سخن سید حمیری از فرقه کیسانیه است نه امام معصومj. علاوه بر این، در سلسله سند روایت، افرادی چون نصر بن صباح، اسحاق بن محمد بصری و محمد بن جمهور عمّی وجود دارند که در زمره غالیاناند. از آنجایی که در تفکّر کیسانیه و غالیان پدیده سبّ و شتم مخالفان شیعه و امامان معصوم D پررنگ است، میتوان به الحاقیبودن عبارت «نَحْنُ مَعَاشِرَ بَنِی هَاشِمٍ نَأْمُرُ کبَارَنَا وَ صِغَارَنَا بِسَبِّهِمَا وَالْبَرَاءَةِ مِنْهُمَا» و جعلی و ضعیفبودنش حکم داد. علاوه بر این، مضمون عبارت با آیات قرآن و روایات معصومان D در تضاد است.https://shia.urd.ac.ir/article_119782_80c54359de3d739769ddd096fd456868.pdfدانشگاه ادیان و مذاهبشیعه پژوهی2423-412561820200822Genealogy of Superficial Contradictions in the Qurān from the Perspective of Shiite Interpretive Narrationsتبارشناسی تعارضات بدوی در قرآن از منظر روایات تفسیری شیعه81106119783FAامید قربانخانیدانشآموخته دکتری تفسیر تطبیقی دانشگاه قم، قم، ایران.0000-0001-9363-9222فاطمه ژیاناستادیار گروه علوم قرآن و حدیث، دانشگاه حضرت معصومه (س)، قم.0000-0001-5352-4818Journal Article20200902Most Muslims believe that the Holy Qurān is free from any internal differences and inconsistencies. However, the divine word contains seemingly contradictory verses, the understanding and interpretation of which have always been the subject of debate and discussion throughout history.
Despite the valuable works written by Islamic scholars in this field, the superficial contradictions in the Qurān have never been traced back based on the narrations of the Infallibles (AS). Hence, the present study, with the aim of discovering the causes of differences in the Qurān, has examined interpretive narrations with a descriptive-analytical approach and has reached the conclusion that superficial contradictions in the Qurān are rooted in matters such as the difference between literal and figurative meanings, the different meanings of homonyms, the difference between instances of a concept, the difference of stages in an event, the difference between expressive styles, the difference between dependencies of verbs, the difference in perspective and the difference in ascriptions. Also, the return of many explanations given by scholars for resolving the contradiction of verses to the above causes demonstrates their relative comprehensiveness and functional validity.عموم مسلمانان معتقدند قرآن کریم عاری از هر گونه اختلاف و ناسازگاری درونی است. با این حال، کلام الاهی مشتمل بر آیات بهظاهر متعارضی است که فهم و تفسیر آنها همواره در طول تاریخ محل بحث و نظر بوده است. علیرغم آثار ارزشمندی که عالمان اسلامی در این زمینه نگاشتهاند، هیچگاه تعارضات بدوی در قرآن بر اساس روایات معصومان b تبارشناسی و ریشهیابی نشده است. از اینرو پژوهش حاضر با هدف کشف اسباب اختلاف در قرآن، با رویکردی توصیفیتحلیلی روایات تفسیری را بررسی کرده و به این نتیجه دست یافته است که تعارضات بدوی در قرآن در اموری چون اختلاف معنای حقیقی و غیرحقیقی، اختلاف معانی در مشترک لفظی، اختلاف مصادیق در مشترک معنوی، اختلاف مراحل در یک واقعه، اختلاف اسلوبهای بیانی، اختلاف متعلِّقات در افعال، اختلاف در زاویه دید و اختلاف اعتبارات در اِسنادها ریشه دارد. همچنین، بازگشت بسیاری از تبیینهای قرآنپژوهان در رفع تعارض آیات به اسباب مذکور، نشان از جامعیت نسبی و اعتبار کارکردی آنها دارد.https://shia.urd.ac.ir/article_119783_409815163ccce9ee2ae5d244a5fb0147.pdfدانشگاه ادیان و مذاهبشیعه پژوهی2423-412561820200822Investigating the Ups and Downs of Imami Shiite Political Interactions with Ghaznavid and Seljuk Governments in Iranبررسی فراز و فرود تعاملات سیاسی شیعیان امامیه با حکومتهای غزنویان و سلجوقیان در ایران107128119784FAحجت رحیمیدانشجوی دکتری تاریخ اسلام، گروه تاریخ، واحد نجفآباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجفآباد، ایران.فیضالله بوشاسب گوشهدانشیار گروه تاریخ، واحد نجفآباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجفآباد، ایران .محمد دشتیاستادیار گروه تاریخ، واحد نجفآباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجفآباد، ایرانJournal Article20191107One of the important aspects of the different governments of Iran was their religious policy, which had a great impact on their government structure. The post-Islamic governments of Iran, mainly as the followers of the Abbasid caliph, besides considering the spiritual status of the caliphate, sought to gain prestige for themselves. The religious policy of the caliphs was to support the Sunnis. The Ghaznavid and Seljuk governments also naturally chose to support the Sunnis as a religious policy. The problem of this study is to explain the political actions and interactions of the Ghaznavid and Seljuk governments with the Imami Shias. Apparently the Ghaznavids had a method in the religious policy of post-Islamic Iranian governments by which they used religion as a pretext to achieve their goals. Subsequently, the Seljuks, as the followers of their method, of course, with more tolerance, followed the same procedure. On the one hand, they maintained their dominance within the territory by suppressing internal dissidents, known as bad religious people, and on the other hand, they sought to establish relations with the caliphate in order to obtain religious and political legitimacy from the Abbasid caliph. During the rule of the Ghaznavid and Seljuk Turks over Iran, the Shias enjoyed the religious ruling of <em>Taq</em><em>ī</em><em>yah</em> (precautionary dissimulation) and secretly turned to cultural activities and influence in government institutions. These activities showed themselves during the Seljuk period. The presence of Shiite clerics and scholars in urban administrative positions, such as judgeship, clientage, and in national administrative positions, such as bureaus was canonized. One of the objectives of this paper, using a descriptive-analytical method, is to study how these two governments dealt with Imami Shias.یکی از جنبههای مهم حکومتهای مختلف ایران، سیاست مذهبی آنها بود که در ساختار حکومتیشان تأثیر بسزایی داشت. حکومتهای بعد از اسلام ایران، عمدتاً به عنوان تابع خلیفه عباسی، ضمن در نظر داشتن جایگاه معنوی خلافت، به دنبال کسب اعتبار برای خود نیز بودند. سیاست مذهبی خلفا حمایت از اهل تسنن بود. حکومتهای غزنوی و سلجوقی نیز بالطبع حمایت از اهل تسنن را به عنوان سیاست مذهبی برگزیدند. مسئله این پژوهش تبیین کنشها و تعاملات سیاسی حکومتهای غزنوی و سلجوقی با شیعیان امامیه است. ظاهراً غزنویان به عنوان صاحب روشی در سیاست مذهبی حکومتهای ایران بعد از اسلام بودند که از مذهب به عنوان دستاویزی برای دستیابی به اهداف خویش سود میبردند. در ادامه، سلجوقیان نیز، به عنوان دنبالکننده روش آنها البته با تساهل بیشتر، همین رویه را در پیش گرفتند. آنها از یک سو با سرکوب مخالفان داخلی، با عنوان بدمذهبان، سیطره خویش را در درون قلمرو حفظ میکردند و از سوی دیگر به تنظیم مناسبات با خلافت مبادرت میورزیدند تا مشروعیت دینی و سیاسی را از خلیفه عباسی دریافت کنند. در دوران تسلط ترکان غزنوی و سلجوقی بر ایران، شیعیان بر حکم مذهبی «تقیه» گردن نهادند و در خفا به فعالیت فرهنگی و نفوذ در دستگاههای حکومتی روی آوردند. این فعالیتها در دوران سلجوقی خود را نشان داد. حضور رجال و علمای شیعه در مناصب اداری شهری، همچون قضاوت، نقابت، و مناصب اداری کشوری، همچون حضور در دیوانها، به رسمیت شناخته شد. بررسی چگونگی مواجهه این دو دولت با شیعیان امامیه، به روش توصیفی و تحلیلی، از اهداف این پژوهش است.https://shia.urd.ac.ir/article_119784_2d3ddb2532d381245e7251517e8f3af5.pdfدانشگاه ادیان و مذاهبشیعه پژوهی2423-412561820200822Dream: The Ordinary Shiite Identity Building Discourse in the Story of Abū Muslim Nāmihرؤیا: گفتمان هویتبخش شیعی عوامانه در قصه ابومسلمنامه129152119785FAمسلم ناصریدانشجوی دکتری شیعهشناسی، دانشگاه ادیان و مذاهب، قم، ایرانحسن زندیهاستادیار گروه تاریخ، دانشگاه تهران، تهران، ایران.علیرضا سلطانیدانشیار گروه زبان انگلیسی، دانشگاه باقرالعلوم، قم، ایران.Journal Article20200519Each text leads its audience to a specific understanding of reality. The story of <em>Abū Muslim Nāmih</em> has been the scene of confrontation of religious and intellectual groups and currents following political power since its inception. The role of dream and revelation in the structure of this work has caused the formation of an ideological story in accordance with the understanding of the Shiite audience and has played a role in the formation of subsequent works such as <em>Jah</em><em>ā</em><em>n Gush</em><em>ā</em><em>y Kh</em><em>ā</em><em>q</em><em>ā</em><em>n</em> and <em>‘Ᾱlam Ᾱrāy Ṣafawī</em>. In this article, based on Fairclough's framework, we try to examine the effect of dreams in the Shiite discourse in opposition to the Sunni discourse in the story of<em> Abū Muslim Nāmih</em>, and use rhetorical arrangements to describe, interpret and explain how the Safavid Shiites by highlighting themselves and taking advantage of rhetorical arrangements and other tools of power, were able to marginalize their Sunni opponent from the political and cultural scene within the framework of the dominant discourse, leading to the expansion and political domination over Iran. The purposeful use of dreams to achieve this goal is the subject of this article, which will be pursued in a descriptive-analytical method based on library resources.هر متنی مخاطبانش را به فهم خاصی از واقعیت سوق میدهد. قصه <em>ابومسلمنامه</em> از زمان پیدایش، صحنه رویارویی طیفها و جریانهای مذهبیفکری به تبعیت از قدرت سیاسی بوده است. نقش رؤیا و مکاشفه در ساختار این اثر سبب شده است قصهای ایدئولوژیک و متناسب با فهم مخاطب شیعی شکل بگیرد و در شکلگیری آثار بعدی همچون <em>جهانگشای خاقان</em> و <em>عالمآرای صفوی</em> نقش داشته است. در این نوشتار میکوشیم، مبتنی بر چارچوب فرکلاف، تأثیر رؤیا در گفتمان شیعی در مخالفت با گفتمان اهل سنت در قصه <em>ابومسلمنامه</em> را بررسی، و با استفاده از تمهیدات بلاغی این مسئله را توصیف، تفسیر و تبیین کنیم که چگونه شیعیان عصر صفوی با برجستهکردن خود، و بهرهمندی از تمهیدات بلاغی و دیگر ابزارهای قدرت توانستند در چارچوب گفتمانی غالب، حریف سنی خود را از صحنه سیاسیفرهنگی به حاشیه برانند و موجب گسترش، و سرانجام سلطه سیاسی در ایران شوند. استفاده از رؤیا به گونهای هدفمند برای پیشبرد این هدف، موضوع این مقاله است که به شیوه توصیفیتحلیلی مبتنی بر منابع کتابخانهای پی گرفته خواهد شد.https://shia.urd.ac.ir/article_119785_6f462f8990a93072b7d4c962490e7897.pdf