دانشگاه ادیان و مذاهبشیعه پژوهی2423-41253920170307Imam Sajjad (AS)'s Methods to Confront with Fabricating Hadithروشهای مبارزاتی امام سجاد (ع) در مواجهه با پدیده جعل حدیث528111619FAمحمد مولویاستادیار دانشگاه بین المللی امام خمینی ره قزوین0000-0002-2694-2384اکرم جعفری سروجهانیدانشجوی کارشناسی ارشد علوم قرآن و حدیث، دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره)Journal Article20161021<strong> </strong> <br /> Phenomenon of fabricating hadith is one of damages which hadith faced in the first century especially during the era of Imam Sajjad (AS). This study, via descriptive - analytical method and through library documents, shows that obvious hostility of Moaviyeh and Omavi caliphs to the household of the Prophet, encouraging the government scholars to fabricate hadith, legitimizing the beliefs of theological sects, fabricating hadith to be rewarded by the caliphs and the activity of extremist and story tellers have been some of the reasons for spreading of the phenomenon of faked hadith in the first century. This matter left undesirable consequences in Islam. Some of them are as follows: destruction of personality and Sunnah of the Prophet and his household and scattering people from around their scholarly authority, causing heresy, prohibition of enjoining the good and forbidding the evil, emergence of deviant sects and many other consequences. Infallible Imams and their followers tried to purify Islamic religion from the perversity as much as time and conditions permitted. Imam Sajjad (AS) confronted this unpleasant religious phenomenon in different methods like: identifying the faked hadiths, Introducing of true personality of holy Prophet and reviving his Sunnah, clarification of the status of enjoining the good and forbidding the evil, clarification of the status of household of the Prophet and their features, confronting to the theological deviation caused by fabricated hadiths and revealing the true identity of the government scholars and what they had fabricated. <br /> <strong> </strong> <br /> چکیده<br /> جعل و وضع حدیث از آسیبهایی است که در سده اول، بهویژه دوران امامت امام چهارم واقع شد. پژوهش پیش رو با روش توصیفیتحلیلی و با استفاده از ابزار کتابخانهای نشان میدهد که دشمنی آشکار معاویه و خلفای اُموی با اهل بیت (ع)، تشویق عالمان درباری به جعل حدیث، مشروعیتبخشی به عقاید فِرق کلامی، جعل حدیث برای گرفتن صله از خلفا و حدیثسازی غالیان و قُصاص از جمله علل شیوع جعل حدیث بود. امامان معصوم (ع) و پیروان آنها نیز ضمن مبارزه با این پدیده درصدد پاکسازی دین از کژیها بودند. امام سجاد (ع) نیز به طرق مختلف با این پدیده شوم دینیاجتماعی مبارزه کردند که مهمترین آنها عبارت است از: شناساندن احادیث جعلی، شناساندن شخصیت واقعی رسول خدا (ص) و احیای سنت او، مقابله با انحرافات اعتقادی ناشی از روایات جعلی، افشای ماهیت عالمان درباری و جعلیات آنان.دانشگاه ادیان و مذاهبشیعه پژوهی2423-41253920170219Historical Investigation on the Role and Jurisprudential Authority of the Imamsبررسی تاریخی مرجعیت فقهی ائمه (ع) و نقش آنها در حفظ سنت پیامبر (ص)2950111631FAمحسن رنجبراستادیار گروه تاریخ، موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)Journal Article20161006The current study seeks to investigate the historical scholarly authority of the Imams particularly their jurisprudential authority. This article answers to the question that how the Imams proved their scholarly authority not only for the Shi'as but also for all Muslims. The short answer to this question would be; in spite of the governments' pressure during the time of presence of Imams, they did well work to perform this duty. Two of their most important measures are reviving God`s book and prophet`s tradition and the interpretation of the principles and also answering the jurisprudential questions.چکیده
چکیده<br /> پژوهش حاضر به بررسی تاریخی مرجعیت علمی ائمه (ع) با تأکید بر نقش آنها در حفظ سنت پیامبر (ص) میپردازد. مسئله این پژوهش آن است که: چگونه و با چه شیوهای ائمه (ع)، مرجعیت فقهی خود را نهتنها برای شیعیان بلکه برای مسلمانان به اثبات رساندند؟ پاسخ اجمالی به این پرسش آن است که با وجود حاکمیت فشار و اختناق در بیشتر مقاطع تاریخی عصر حضور، ائمه (ع) اقدامات و کوششهای بسیاری برای انجامدادن چنین رسالت بزرگی به کار بستند که در این میان دو اقدام مهم آنان، یعنی احیای کتاب خدا و سنت پیامبر اکرم (ص) و تبیین و تفسیر احکام و پاسخ به پرسشهای فقهی، مهم و در خور توجه بیشتر است.<br />
<br /> <br /> چکیده <br /> پژوهش حاضر, به بررسی تاریخیِ مرجعیت علمیِ ائمهبا رویکرد نقش و مرجعیت فقهیِ ائمه اطهار میپردازد. مسئلة این پژوهش آن است که چگونه و با چه شیوهای ائمه، مرجعیت فقهی خود را نه تنها برای شیعیان بلکه برای مسلمانان به اثبات رساندند؟ پاسخ اجمالی به این پرسش، آن است که با وجود حاکمیت فشار و اختناق در بیشتر مقاطع تاریخیِ عصر حضور، ائمه, اقدامات و کوششهای بسیاری را برای انجام چنین رسالت بزرگی به کار بستند که در این میان دو اقدام مهم آنان، یعنی احیای کتاب خدا و سنت پیامبر اکرم و تبیین و تفسیر احکام و پاسخ به پرسشهای فقهی، حائز اهمیت و توجه بیشتر است.دانشگاه ادیان و مذاهبشیعه پژوهی2423-41253920170219Investigating and Criticizing the Viewpoint of the Salafi-Jihadi Scholars on the Charge of Distorting the Holy Quran by the Shiite Scholarsبررسی و نقد دیدگاه علمای سلفیجهادی درباره اتهام تحریفشدن قرآن کریم به دست علمای شیعه5168111614FAمحمود سرافرازدانشگاه ادیان و مذاهبرحیم صبورمرکز آموزش تخصصی شیعه شناسی حوزه علمیه قمJournal Article20160923<strong><br /> </strong>The undistorted nature of the Qur'an is one of the beliefs that the scholars of Islam, whether Shi'a or Sunni, insist on and have defended in different ages by virtue of rational and narrative evidences. In the recent centuries, Wahhabism and Salafi-Jihadi groups affected by Wahhabi thought have tried to exclude Shiites from the circle of Islam. One of the reasons that Salafi-jihadists refer to for the Shiite Takfir is the issue of distortion of the Qur'an. They claim that the Shi'as believes in distortion of the Holy Qur'an, and the one who has this belief is infidel, while studies show that Shi'ite scholars, like Sunni scholars, not only regardthe Qur'an as undistorted but ,during centuries, have defended the Quran using rational and narrative arguments. In addition, there is a controversy among the Muslims about Takfir of the believers to distortion of the Qur'an.تحریفناپذیری قرآن از جمله باورهایی است که علمای اسلام، چه شیعه و چه سنی، بر آن اصرار دارند و در اعصار مختلف به واسطه ادله نقلی و عقلی از آن دفاع کردهاند. وهابیت در قرون اخیر و در ادامه آن گروههای سلفیجهادی متأثر از اندیشه وهابیت، کوشیدهاند به هر بهانهای شیعیان را از دایره اسلام خارج کنند. از جمله دلایلی که سلفیجهادیها برای تکفیر شیعیان به آن استناد میکنند مسئله تحریف قرآن است. آنها میگویند شیعه قائل به تحریف قرآن کریم است و کسی که این عقیده را داشته باشد، کافر است، در حالی که بررسیها نشان میدهد علمای شیعه همچون علمای اهل سنت نهتنها قائل به تحریفناپذیری قرآن کریم هستند بلکه در قرون مختلف از تحریفناپذیری قرآن دفاع کرده و برای آن ادله عقلی و نقلی آوردهاند. بهعلاوه، درباره تکفیرِ قائلان به تحریف قرآن در میان مسلمانان اختلاف وجود دارد.دانشگاه ادیان و مذاهبشیعه پژوهی2423-41253920170219Applying of Numismatics in Study of Shiite History; Case Study on the Coins of the Imam Reza's Being Crown Prince Periodکاربرد سکهشناسی در مطالعات تاریخِ تشیع؛ مطالعه نمونهای سکههای ولایتعهدی امام رضا (ع)6993111608FAسیدمسعود شاهمرادیگروه معارف اسلامی- دانشگاه علوم پزشکی زنجاناصغر منتظرالقائماستاد گروه تاریخ دانشگاه اصفهانJournal Article20161015Numismatics has an important role in recognizing historical events; especially it plays an effective role in the enlightenment of religious history in different periods. The coins minted during Imam Reza's being Crown prince period are of the most important coins of the Islamic era. These coins were minted in the eastern regions of the Islamic State during 201 to 205 AH. The present descriptive-analytical study aims to investigate the coins of this period to introduce their feature and illustrate their historical information and consequently show the importance of Numismatics as an assisting science to history to know more about the events of Shiite history. چکیده<br /> سکهشناسی نقشی مهم و اساسی در شناخت رویدادهای تاریخی دارد؛ بهویژه در روشنگری تاریخ مذهبی دورانهای مختلف نقش مؤثری ایفا میکند. از مهمترین سکههای دوران اسلامی، سکههای ضربشده در دوران ولایتعهدی امام رضا (ع) است. این سکهها در سالهای 201 تا 205 ه.ق.، و در مناطق شرقی خلافت اسلامی ضرب شدهاند. پژوهش حاضر در صدد است با استفاده از روش توصیفیتحلیلی و مطالعات کتابخانهای، سکههای ضربشده در دوران ولایتعهدی امام رضا (ع) را بررسی، و ضمن معرفی مشخصات اینگونه از سکهها، نکات تاریخی مستخرج از آنها را نیز بیان کند؛ و بدین وسیله اهمیت کاربرد دانش سکهشناسی را به عنوان یکی از علوم کمککار تاریخ، در بررسی رویدادهای تاریخِ تشیع نشان دهد.دانشگاه ادیان و مذاهبشیعه پژوهی2423-41253920170219The Status of "Status of the Infallible" in the Evaluation of Historical Narrations from the Perspective of Hadith-Orientationجایگاه «شأن معصوم» در ارزیابی روایات تاریخی از نگاه اخبارگرایی9512050927FAناصر حیدرزادهمدیر تولید محتوای مرکز آموزش الکترونیکی دانشگاه قرآن و حدیثمحمدکاظم رحمان ستایشاستادیار گروه علوم قرآن و حدیث، دانشگاه قمJournal Article20170131One of the criteria for evaluating historical narrations, especially the history of the prophets, is "infallible status". Since, in the history of the prophets, historiography is not effective without considering the traditions; one can study the sources of historical narrations based on the narrative and religious principles and explore various aspects of the status of the prophets and the theological views in this field. Unlike Akhbaris, hadith-oriented ones focuses on other sources of the rules, such as intellect, and is far from the accusation that all the traditions of the Four Books are well-documented and criticizes the texts of narrations. The question is whether in hadith-orientation, the non-narrative criteria of critique (versus narrative ones), such as status of the infallible are also considered in the evaluation of narrations and what are their components? <br />In this research, using content analysis method and investigating Allamah Majlesi's sayings regarding the history of the prophets in <em>Bihar Al-Anwar</em> and other related sources, the functions of the status of the infallible in the view of the hadith-orientation have been identified considering such elements as being infallible, Satan's lack of domination on the prophets, illegality of relying anyone but God, impeccable creation, and purification of the prophets' parents.چکیده<br /> یکی از ملاکهای ارزیابی روایات تاریخی، بهویژه تاریخ انبیا، شأن معصوم است. در تاریخ انبیا، تاریخنگاری بدون توجه به روایات کارساز نیست. لذا میتوان با توجهکردن به کلام نقلی و مبانی اعتقادی، نقل روایات تاریخی را بررسید و جنبههای مختلف شأن و شخصیت انبیا و دیدگاههای کلامی این حوزه را کاوید. اخبارگرایی، برخلاف اخباریگری، به دیگر منابع احکام توجه دارد و از اتهام صحیحانگاری تمام روایات کتب اربعه فاصله دارد و متون روایات را نقد میکند. اما آیا در اخبارگرایی به معیارهای غیرروایی نقد نیز در ارزیابی روایات توجه میشود و مؤلفههای آن کدام است؟ در این پژوهش با روش تحلیل محتوا با تتبع در سخنان مجلسی در تاریخ انبیای <em>بحارالانوار</em> و سایر منابع مرتبط، کارکردهای معیار شأن معصوم در اخبارگرایی با مؤلفههایی چون برخورداری از عصمت، راهنداشتن شیطان بر انبیا، جایزنبودن تکیه بر غیرخدا در کنار مؤلفههایی از کمالات جسمانی، در ارزیابی روایات تاریخی انبیا شناسایی میشود.دانشگاه ادیان و مذاهبشیعه پژوهی2423-41253920170219The Role of the Persian Gulf in Arrival of Islam to Northern Areas of the Gulfنقش مسیر دریایی خلیج فارس در ورود اسلام به پسکرانههای شمالی خلیج فارس121137111611FAمحمد زارعدانشجوی دکتری تاریخ تشیع، دانشگاه ادیان و مذاهب قم.0000-0003-2948-6596محمد جاوداناستادیار گروه شیعه شناسی، دانشگاه ادیان و مذاهب قم.Journal Article20161016Arrival of Islam to Iran has always been of interest to scholars of Islamic history. The most important ways which have been investigated for such arrival have been the relationship between Muslims and Iran, the presence of some Iranians in Hijaz and the conquest of the land. This paper deals with the role of the Persian Gulf in arrival of Islam to northern areas of the Gulf and the spread of Islam in other regions to show whether the Persian Gulf has had any role in spread of Islam and whether it can be used as a second track to conquer other parts of Iran. This paper will study the arrival of Islam to Iran emphasizing the role of the Persian Gulf, investigating the first-hand sources and applying descriptive- analytical method to show that this area in Iran has been conquered prior to 28 AH and a groupof Arabs migrated to and resided in this area although not all of the residents have converted to Islam ورود اسلام به ایران از مسائلی است که همواره محققان تاریخ اسلام به آن توجه داشتهاند. بیشتر راههایی که برای ورود تاکنون بررسی شده ارتباط مسلمانان با ایران، حضور برخی ایرانیان در حجاز و فتوحات از طریق خشکی است. این نوشتار به نقش دریایی خلیج فارس در ورود اسلام به پسکرانههای شمالی آن و سپس گسترش اسلام به سایر مناطق میپردازد تا نشان دهد که آیا خلیج فارس نقشی در انتقال اسلام داشته و آیا از آن میتوان به عنوان مسیر دوم برای فتح بخشهای دیگر ایران یاد کرد یا خیر. با تأکید بر نقش خلیج فارس در این خصوص، با تتبع در منابع و استفاده از روش توصیفیتحلیلی و مراجعه به منابع دست اول، به چگونگی ورود اسلام به ایران و حوادث پیشآمده از این مسیر اشاره خواهیم کرد و نشان خواهیم داد که این منطقه از ایران تا پیش از سال 28 ه.ق. فتح شده، هرچند به طور کامل مسلمان نشدند و جمعیتی از اعراب به این منطقه مهاجرت کرده و ساکن شدند.دانشگاه ادیان و مذاهبشیعه پژوهی2423-41253920170219نسخه کامل این شماره به همراه تصویر جلد آن به منظور چاپ در صورت نیاز به نسخه چاپینسخه کامل این شماره به همراه تصویر جلد آن به منظور چاپ در صورت نیاز به نسخه چاپی114879502FAJournal Article20181202