@article { author = {Aghanoori, Ali and Khoshsourat Movaffagh, Azam}, title = {An investigation into Shiite Faqihs’ viewpoints on Tatbir}, journal = {Shi`a Pajoohi}, volume = {2}, number = {5}, pages = {27-51}, year = {2016}, publisher = {University of religions and Denominations}, issn = {2423-4125}, eissn = {2538-4538}, doi = {}, abstract = {Mourning for Imam Hussein (AS) is one of the most significant instances of Shiite rituals that is done in the Shiite community. This pervasive Shiite rite is done along with Tatbir and injuring body that has been led to portrait a violent and hateful Shia across the world.  Therefore studying and criticizing the legitimacy of such actions seems to be necessary from Shiite Faqihs’ point of views. Shiite Faqihs have taken different stances. Some of them have allowed to do such actions and some others have permitted to do it on the condition of not injuring the body.  Given to be offensive for Shia School and to be as instance of forbidden and Haram action, a group of Faqihs have considered it as haram action. In the eyes of this group, according to the needs and priorities of the present time, it lacks legal authority based on the secondary rule of the actions and the reasons of its supporters can be rejected. This paper addresses this subject and challenges the proponents’ reasons.}, keywords = {Tatbir,Self-injury,Latm,Faqih}, title_fa = {بررسی و نقد دیدگاه‌های عالمان شیعی در باب لطم و قمه‌زنی}, abstract_fa = {عزاداری برای سیدالشهدا (ع) از بارزترین مصادیق تعظیم شعایر تشیع است که جامعه شیعی به آن اهتمام دارد. این شعار فراگیر شیعیان، امروزه در برخی مناطق همراه با اعمالی همچون قمه‌زنی و صدمه‌زدن به بدن انجام می‌شود و موجب ترسیم چهره‌ای خشن و منفور از اسلام شیعی در جهان شده است. از این‌رو بررسی و نقد مشروعیت این قبیل اعمال از دیدگاه عالمان شیعه ضروری می‌نماید. فقهای شیعی درباره این‌گونه اعمال مواضع متفاوتی اتخاذ کرده‌اند. برخی آن را مطلقاً جایز دانسته‌اند و برخی نیز با شرط واردنشدن ضرر به بدن، فتوا به جواز آن داده‌اند. برخی دیگر از فقیهان با توجه به وهن‌آمیزبودن آن برای مکتب شیعه و با توجه به اینکه قمه‌زنی از مصادیق فعل ضرری و حرام است، آن را موضوعاً از دایره «تعظیم شعائر» خارج دانسته‌اند و به نامشروع‌بودن آن حکم داده‌اند. از نگاه این دسته، با توجه به ضرورت‌ها و اولویت‌های عصر حاضر، از باب حکم ثانوی اعمال مذکور فاقد مجوز قانونی و شرعی است و دلایل مدافعان مشروعیت آن جای چون‌وچرا دارد و نقدپذیر است. مقاله حاضر به بررسی این موضوع مهم و مبتلابه جامعه شیعی می‌پردازد و ادله موافقان را نقد می‌کند.}, keywords_fa = {قمه‌زنی,جراحت بر نفس,لطم}, url = {https://shia.urd.ac.ir/article_43138.html}, eprint = {https://shia.urd.ac.ir/article_43138_586ec54f4880a67f9b384ebe42fc4071.pdf} }